Focus: CinemAsia 2025
Aziatische filmrijkdom

Happyend
Trouwe bezoekers van CinemAsia weten wat ze kunnen verwachten van de zeventiende editie, die opnieuw een overzicht van de rijkdom van de Aziatische filmcultuur geeft.
CinemAsia 2025 opent met Happyend, de gelauwerde debuutfilm van de Japans-Amerikaanse filmmaker Neo Sora. Het drama speelt zich af in een toekomstig Tokio, waar lichte aardschokken de voorbode lijken te zijn van een catastrofale aardbeving. In het aangezicht van totale vernietiging volgt de film een groep jongeren die de strenge maatschappelijke gedragsregels uitdagen. Een onschuldige grap zet hun vriendschap op het spel en dwingt hen na te denken over wat zij van zichzelf en het leven verwachten. Neo Sora is op het festival aanwezig.
Het festivalprogramma bestaat uit vier onderdelen: New Visions, met tien debuutfilms van nieuw Aziatisch filmtalent; Horizons, dat met uiteenlopende films – van blockbuster tot experimentele cinema – de diversiteit van de Aziatische cinema toont; Pioneers, dat met (moderne) klassiekers een eerbetoon brengt aan iconische Aziatische filmmakers; en een selectie nieuwe korte films in Short Films.
De tien debuutfilms in New Vison zijn Between Goodbyes (Jota Mun, Verenigde Staten/Zuid-Korea), The Paradise of Thorns (Boss, Kuno, Thailand), The Glassworker (Usman Riaz, Pakistan/Spanje), Tale of the Land (Loeloe Hendra, Indonesië/Filipijnen), Don’t Cry Butterfly (Duong Dieu Linh, Vietnam/Singapore), Love Lies (Ho Miu-Ki, Hongkong), Mongrels (Jerome Yoo, Canada), In the Nguyen Kitchen (Stéphane Ly-Cuong, Frankrijk), Girls Will Be Girls (Shuchi Talati, India/Frankrijk) en Pierce (Nelicia Low, Singapore/Taiwan).
Het festival sluit af met Fly Me to the Moon, de debuutfilm van regisseur, acteur en schrijver Sasha Chuk. De op haar semi-autobiografische roman gebaseerde film volgt twintig jaar lang twee zussen die in 1997, het jaar waarin Hongkong aan China werd overgedragen, vanuit China naar Hongkong migreren. Daar kampen zij met armoede en culturele vervreemding en moeten zij omgaan met de drugsverslaving van hun vader. Bekroond op het Taiwanese Golden Horse Film Festival met de prijs voor beste debuutfilm. Chuk is op het festival aanwezig.
CinemAsia | 6 t/m 11 maart 2025 | Eye, Studio/K, Rialto De Pijp en Rialto Vu, Amsterdam