Focus: Ches Noir’s Film Fest

Woods

Je kunt als filmmaker natuurlijk wachten tot iemand je ziet staan, maar je kunt ook zelf initiatief nemen. Dat doet Chesney Giersthove. Ze heeft korte films op haar naam staan en is de bedenker en uitvoerder van het minifestival Ches Noir’s Film Fest. Daarin zijn korte films te zien en praten nieuwe filmmakers, van wie velen van kleur, over barrières en kansen in de filmwereld. Live bij te wonen in theater De Vaillant in Den Haag, maar ook te volgen via een livestream.

Hoe verover je als jonge filmmaker een plek in de filmwereld? Die vraag zal zeker aan bod komen op het minifestival Ches Noir’s Film Fest. Moet je per se een jarenlange filmopleiding volgen? Chesney Giersthove bewijst dat het ook anders kan. Zij volgde twee jaar geleden bij Da Bounce Urban Film Festival een talentontwikkelingstraject. Het resultaat was haar korte film My Name Is Queen. De film verkent aan de hand van de ervaringen van een jonge vrouw het begrip individuele vrijheid. Hoe vrij ben je als je obsessief gericht bent op zaken als populariteit, erbij willen horen of als je een gevoel van onbehagen ervaart?

My Name Is Queen is te zien op het Ches Noir’s Film Fest, dat voortkomt uit de stilte die tijdens de coronacrisis in het werkzame leven van Giersthove viel. Om die te doorbreken interviewde ze vorig jaar filmmakers via Zoom over wat zij met hun tijd deden en hoe zij aan werk kwamen. Fragmenten uit deze interviews en een aantal korte films vertoonde ze midden in de coronacrisis op de eerste, online editie van Ches Noir’s Film Fest. Het was succesvol, zodat 9 september de tweede editie wordt gehouden, in theater De Vaillant in Den Haag, maar ook online te volgen via de facebookpagina van Da Bounce Urban Film Festival.

Te zien op het minifestival is ook de eerste aflevering van de door Safi Graauw geregisseerde, nieuwe komische webserie Koeriers. De met KRO-NCRV voor NPO3.nl ontwikkelde serie volgt de avonturen van een Amsterdamse pizzakoerier, die de ambitie heeft om een leider in zijn gemeenschap te worden. Als derde is de korte film Woods van Yordi Werkzam te zien. Daarin volgen we een bloedspoor in een bos naar een gewonde vrouw. Later zien we ook een gewonde man. Vervolgens zien we in flashbacks de vrouw en de man elkaar in een bar ontmoeten. Hoe dat afloopt, is te zien in de film, waarin het adagio van Albinoni het dramatisch gehalte stevig oppept. De film is een productie van het met steun van de Filmacademie opgezette Studio Meervaart’s Film Lab, dat gericht is op het laagdrempelig opsporen van filmtalent.

Het tot schade van jezelf ergens per se bij willen horen, waarover My Name Is Queen gaat, speelt zeker ook in de filmwereld een rol. Moet je om werk te krijgen meedoen aan de ‘ons-kent-ons-sfeer’ of kun je als eenling en autodidact ook slagen als filmmaker? Daarover zal het zeker gaan in de Talk Autodidact Film Making, waarin filmmaker en schrijver Lennox Schmidt en acteur en filmmaker Cyriel Guds praten over manieren om barrières in de filmwereld te overwinnen.

In de Talk Trajecten en ervaring praten Safi Graauw, scenarist en regisseur Joosje Duk en filmmaker Sabrina Sugiarto over het belang voor je als filmmaker van ervaring en filmtrajecten. In de Talk Art vs. Finance tenslotte praten filmmaker Hesdy Lonwijk en Jelani Isaacs, oprichter van productiebureau New Amsterdam, over de vaak schurende tegenstelling tussen kunst en geld. Kunnen de twee ook harmonieus samengaan?


Ches Noir’s Film Fest | 9 september, 20.00 uur, Theater De Vaillant en streaming via facebook.com/DaBounceUrbanFilmFestival/.