Focus: Camera Japan 2024
Rijkdom Japanse cinema

One Second Ahead, One Second Behind
Ook de negentiende editie van Camera Japan geeft met meer dan veertig speelfilms, documentaires en korte films weer een uitstekend overzicht van de recente Japanse filmproductie.
Camera Japan laat al vanaf de eerste editie zien dat de Japanse cinema breder is dan de films van de paar filmmakers die we in het Westen kennen. Er zijn meer hedendaagse makers dan Hirokazu Kore-eda, Naomi Kawase en Ryûsuke Hamaguchi.
De Nederlandse première Kyrie (Iwai Shunji) is een gevoelig portret van een mysterieus meisje dat alleen praat als ze zingt. Swimming in a Sand Pool is een gortdroog coming-of-age drama van Yamashita Nobuhiro. Van deze veelzijdige regisseur zijn nog vier films te zien in andere genres: de thriller Confession, de animatie Ghost Cat Anzu, de komedie Let’s Go Karaoke! en de fantasy One Second Ahead, One Second Behind.
Naast speelfilms staan er vijf documentaires op het programma. Daaronder The Making of a Japanese (Ema Ryan Yamazaki, 2023), die een jaar leerlingen en leerkrachten op een basisschool volgt. Interessant voor wie denkt dat het westerse schoolsysteem zaligmakend is. Wie wil weten wat het Japanse horrorgenre bijzonder maakt, moet The J-Horror Virus (Sarah Appleton & Jasper Sharp, 2023) niet overslaan. Daarin leggen critici, regisseurs en acteurs uit wat Japanse horror onderscheidt van het westerse genre.
Traditiegetrouw vertoont het festival ook een retrospectief van het werk van een in het Westen vrijwel onbekende filmmaker. Deze keer is dat Masumura Yasuzo (1924-1986), die in 1952 als eerste Japanse filmstudent studeerde aan de beroemde Romeinse filmschool Centro Sperimentale di Cinematografica. Het bracht hem in aanraking met de Europese cinema, een invloed die terug te zien is in de films die hij na zijn terugkeer in Japan maakte. In totaal maakte hij bijna zestig films in allerlei genres, van tienerfilms tot thrillers, van film noirs tot erotische drama’s en van yakuzafilms tot sociale satire. Uit zijn rijke oeuvre vertoont het festival vijf films die zijn veelzijdigheid illustreren.
Naast filmvertoningen zijn er speciale festivalevenementen, waaronder live-begeleiding door het Rotterdam Kinematic Ensemble van de zwijgende klassieker A Diary of Chuji’s Travels (Ito Daisuke, 1927) en een expositie van foto’s van Japan van Bas de Graaf en illustraties van Leandra du Pau.
Camera Japan | 25 t/m 29 september 2024 in Worm (openingsavond) en LantarenVenster, Rotterdam | 3 t/m 6 oktober 2024 selectie in Lab111, Amsterdam