Focus: IDFA op tournee

O, Collecting Eggs Despite the Times

Het is traditie dat IDFA na het jaarlijkse festival een aantal van de beste films op tournee door het land stuurt. Ook dit jaar vertonen meer dan twintig filmtheaters vier festivalfilms, die, zo stelt IDFA, ‘je kijk op de wereld zullen veranderen’.

Het mooie van IDFA is dat het naast gevestigde namen in de documentairewereld ook veel nieuw talent onder de aandacht brengt. Het doet dat nadrukkelijk met het competitieprogramma First Feature, dat werd gewonnen door Where We Are Headed van de Rus Ruslan Fedotow. Ook won de film, een van de vier die op tournee door het land gaat, de camera­prijs op het festival. Where We Are Headed geeft een indringend beeld van het dagelijkse leven in de Moskouse metro. We zien kleurrijke personages, zoals een als Kerstman verklede accordeonist die met een getroebleerde passagier praat over Dostojevski, het universum en de Russische ziel. Wie er oog voor heeft, ziet in de metrogangen een theatraal decor van een doorlopende tragikomische voorstelling.

In een Vietnamees bergdorpje speelt Children of the Mist van Diem Ha Le zich af. De film volgt drie jaar lang een twaalfjarig meisje, dat niet hetzelfde lot als haar moeder en zus wil ondergaan. Die werden op jonge leeftijd in een kindhuwelijk gedwongen, maar deze tiener leert op school dat je ook anders kunt leven. Ze verzet zich tegen de traditie, waarbij het de vraag is of ze die kan overwinnen. De film won de regieprijs in de Internationale Competitie.

De beste korte film op het festival was volgens de jury Handbook van Pavel Mozhar. Daarin volgt de Wit-Russische filmmaker in zijn kamer in zijn woonplaats Berlijn vol afschuw het neerslaan van de demonstraties afgelopen zomer in Wit-Rusland. Om te begrijpen hoe het repressieve systeem werkt, laat hij in zijn kamer verhoren en afgedwongen getuigenissen van arrestanten naspelen. Het resultaat geeft een pijnlijk inzicht in hoe dictatoriale regimes protesten de kop in drukken.

De laatste film in The Best of IDFA on Tour is O, Collecting Eggs Despite the Times van Nederlander Pim Zwier. De film won de regieprijs in de Envision Competitie, waarin het draait om verrassende en vernieuwende filmvormen. De film portretteert de Duitse ornitholoog Max Schönwetter (1874-1961), die toen de wereld tijdens de Tweede Wereldoorlog in brand stond, in alle rust doorwerkte aan het verzamelen en bestuderen van eieren uit alle windstreken. Archiefbeelden van de turbulente buitenwereld contrasteren met nagespeelde beelden uit de werkkamer van Schönwetter. Op straat marcheren de nazi’s, binnen meet de verzamelaar de eitjes van exotische vogels. O, Collecting Eggs Despite the Times gaat over het wegkijken van gruwelijkheden en roept daarmee pijnlijke vragen op over onze tijd.


The Best of IDFA on Tour | In februari, maart en april in diverse theaters