Focus: Beetje stout, beetje gevaarlijk

The Man with the Magic Box

Het B-Movie, Underground & Trash Film Festival (BUTFF), dat aan culturele correctheid een broertje dood heeft, is toe aan de dertiende editie. Van 29 aug. t/m 2 sept. kunnen liefhebbers van de ruige randen van de cinema weer terecht in Breda. Dat de MeToo-beweging de organisatoren aan het denken heeft gezet, blijkt uit de programmatoelichting, die klinkt als een verdediging.

‘Het BUT Film Festival heeft dit jaar besloten in te haken op de maatschappelijke discussies over gender, seksualiteit en erotiek’, stelt de toelichting, ‘en besloten op een BUT-achtige manier filmische seks in al haar vormen te vieren: van keiharde porno-classics, tot avant-garde erotica, van films over de geschiedenis van homoseksualiteit in de media, tot mooie documentaires over kinky seks.’

Voor wie het nog niet had begrepen: ‘Bij BUT is seks en pornografie plezierig, speels, een beetje stout, een beetje gevaarlijk, een beetje kinky en vooral buiten de norm.’

Of die kwalificaties van toepassing zijn op de pornoklassieker Barbara Broadcast (Radley Metzger, 1977) kan Willem van Batenburg, in 1982 met Pruimenbloesem de oervader van de Nederlandse filmporno, in zijn inleiding van de film misschien uitleggen. De psychologische horrorporno Through the Looking Glass (Jonas Middleton, 1976) wordt ingeleid door radiomaker en verhalenverteller Willem de Ridder.
Naast ‘filmische seks in al haar vormen’ vertoont het BUTFF ook niet seksueel geladen films, die ‘speels, stout, gevaarlijk en een tikkeltje gek’ zijn. Zoals de openingsfilm The Theta Girl (Christopher Bickel, 2017), waarin een drugsdealer ontdekt dat de drug die zij verkoopt een akelige bijwerking heeft als zij haar vriendinnen vermoord aantreft.

Wie de duivel in al zijn filmvormen wil zien, kan terecht bij de compilatiefilm Everything Is Terrible Presents: The Great Satan! De filmmakers Lehr Beidelschies en Nick Maier worstelden zich door ruim tweeduizend obscure videofilms op zoek naar beelden van satan. Het resultaat is een veelomvattend beeld van de Lord of Darkness. Natuurlijk ontbreken ook tijdreisfilms niet. In het Poolse in de toekomst spelende The Man With the Magic Box (Bodo Kox, 2017) komt een man na een tijdreis vast te zitten in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Dat is geen pretje, want Polen was toen communistisch.

Traditiegetrouw zet het festival een Belgische regisseur in de schijnwerper. Deze keer is dat cult­regisseur Roland Lethem, van wie Bande de cons! (1970) te zien is, waarin een acteur zijn publiek zwaar beledigt. Ten slotte vertoont het festival een retrospectief van alle korte films van de Canadese kunstenaar, fotograaf en filmmaker Bruce laBruce.

butff.nl