Focus: Aziatische film van alle kanten

Lunana: A Yak in the Classroom

Na de viervoudige Oscarwinst van het Zuid-Koreaanse Parasite kan niemand nog twijfelen aan de wereldwijde opmars van de Aziatische cinema. De rijkdom ervan is geen nieuws voor het festival CinemAsia, dat van 4 t/m 8 maart in Studio/K en Rialto wordt gehouden.  Te zien zijn ruim dertig films, variërend van blockbusters tot arthousefilms.

Op elk festival klinkt de laatste jaren het woord diversiteit, maar CinemAsia was al divers voordat die term een modewoord was. Het festival, dat dertien jaar geleden werd opgericht, wil ‘de Aziatische zichtbaarheid’ in de samenleving vergroten. “Zo bouwen wij mee aan een representatieve samenleving”, staat in het missiestatement van het festival. Het festival is overigens maar een van de activiteiten van CinemAsia, want het houdt zich ook bezig met het delen van kennis over de Aziatische cultuur en het stimuleren van filmtalent.

Het festival opent met Mrs. Noisy (Amano Chihiro), waarin een schrijfster met een writer’s block het aan de stok krijgt met haar buurvrouw, wat niet zonder gevolgen blijft. Zoals altijd is de competitie het hart van het festival. De films komen uit China (Balloon van Pema Tseden en Saturday Fiction van Lou Ye), India (Dolly Kitty and Those Twinkling Stars van Alankrita Shrivastava en The Wayfarers van Goutam Ghose), Hongkong (Fagara van Heiward Mak), Indonesië (Homecoming van Adriyanto Dewo), de Filipijnen (John Denver Trending van Arden Rod Condez) en Bhutan (Lunana: A Yak in the Classroom van Pawo Choyning Dorji).

Traditiegetrouw is er ook aandacht voor het werk van Aziatische filmmakers buiten Azië. Er zijn vijf films te zien: Coming Home Again (Wayne Wang), Complicity (Kei Chikaura), Lingua Franca (Isabel Sandoval), Overseas (Yoon Sung-a) en The Taste of Pho (Mariko Bobrik).

Een internationale première is de Indonesische biopic A Man Called Ahok (Putrama Tuta), over de christelijke gouverneur van Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama, beter bekend als Ahok, die in 2017 na een ridicule aanklacht voor belediging van de islam tot twee jaar gevangenisstraf werd veroordeeld. Internationale premières zijn ook de Zuid-Koreaanse documentaire Yellow Ribbon (Ju Hyun–sook), over de nasleep van de ramp met de veerboot Sewol in 2014, en het Zuid-Koreaanse Moonlit Winter (Lim Dae-hyung), een liefdesverhaal. En zoals altijd besteedt het festival aandacht aan de LGBTQ+ gemeenschap, die het in veel Aziatische landen, eufemistisch uitgedrukt, moeilijk heeft.


cinemasia.nl