Focus: Audiovisuele avonturen op het Rewire Festival

Aandacht voor een muziekfestival in de Filmkrant? Jazeker, want het Rewire Festival presenteert naast een scala aan avontuurlijke muziek zes samenwerkingsprojecten van muzikanten, visuele kunstenaars en filmmakers. Gratis online te zien.

Vijf sterren kreeg het in Den Haag gevestigde Rewire Festival twee jaar geleden in een recensie in NRC. ‘Rewire maakt zijn reputatie waar als het ontdekkingsfestival van Nederland’, stelde recensent Rolinde Hoorntje enthousiast vast. Ze prees de diversiteit op het festival: ‘Canadese keelzang was er te zien naast dans en muziek op basis van kunstmatige intelligentie.’ Dat was naar aanleiding van de laatste live versie van Rewire, in 2019; het lijkt inmiddels een eeuw geleden. Vorig jaar ging het festival noodgedwongen online en dit jaar is dat, van 6 t/m 9 mei, niet anders. Jammer, want muzikanten en muziekkunstenaars live aan het werk zien is toch iets anders dan thuis naar een scherm kijken. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer naar Den Haag.

Dat neemt niet weg dat er veel interessantst te horen en te zien is op de online editie van Rewire. Natuurlijk is muziek de hoofdzaak, maar er zijn ook zes audiovisuele projecten, die het resultaat zijn van de samenwerking van muzikale en visuele kunstenaars. Zoals van de Britse filmmaker en visuele kunstenaar Ben Rivers met de Franse musicus Félicia Atkinson. Een gelukkige combinatie, want Atkinsons gelaagde muziek – elektronische en akoestische klanken, documentaire geluiden en haar eigen stem – past uitstekend bij Rivers’ werk, dat intrigeert omdat het zich niet laat vastpinnen. Zijn films spelen zich af op het snijvlak van documentaire en fictie en dagen de kijker uit om er zelf betekenis aan te geven. Rivers is in Nederland overigens geen onbekende, want hij won vijf jaar geleden de Eye Art & Film Prize.

Van een andere orde is de samenwerking tussen Duma en Jesse Kanda. Achter Duma schuilt het Keniase muziekduo Martin Khanja en Sam Karugu, dat zich toelegt op een fusie van hardcore punk, death metal, extreme noise en rapid fire breakcore. Zij werken samen met de in Canada geboren, maar in Londen wonende animator en beeldend kunstenaar Jesse Kanda. In zijn werk sluiten schoonheid en het groteske een vervreemdend verbond.

In de samenwerking van de Amerikaanse producer en dj Maral met de Amerikaanse multimediakunstenaar Brenna Murphy smelt met dance- en dub-invloeden geïnjecteerde Iraanse folkmuziek samen met Murphy’s psychedelische visuele beeldtaal. Murphy ziet zichzelf “als een kanaal dat bemiddelt tussen het digitale en het fysieke”. Hoe zich dat vertaalt in de samenwerking met dj Maral is te zien op het festival.

De samenwerking tussen de Amerikaanse noise-musicus Dreamcrusher en de in Colombia opgegroeide, maar in Parijs werkende filmmaker en fotograaf Andrés Baron is gebaseerd op hun beider afkeer van het denken in stereotypen en categorieën. Dreamcrusher, de artiestennaam van Luwayne Glass, is non-binair en draagt dat uit in zijn werk; Andrés Baron stelt visuele stereotypen in zijn foto’s en films ter discussie.

De Keniaan Joseph Kamaru, artiestennaam KMRU, baseert zijn composities op de intense geluiden waarmee hij in Nairobi omgeven was. Hij studeert op dit moment Sonic Arts in Berlijn. Voor het project in Rewire werkt hij samen met de Nederlandse filmmaker en videokunstenaar Donna Verheijden. Zij combineert in haar werk fragmenten uit Hollywood-films met found footage-materiaal en beelden van het alledaagse leven.

De samenwerking tenslotte van het Australische muziekduo CS + Kremer met de Italiaanse motion designer en art director in de reclame- en entertainmentindustrie Allesandra Leone zal geen strak keurslijf opleveren: CS + Kremer mengen in hun muziek allerlei stijlen, van dub tot ambient en van folk tot rap, en Leone is een visuele eclecticus.

De rode draad in alle samenwerkingen? Afkeer van platgetreden paden, experimenteerdrift, drang naar avontuur en nieuwe horizonnen.


Rewire Festival, 6 t/m 9 mei, gratis online.