Focus: Armeens/Turkse worsteling met identiteit

The Other Side of Home

Filmhuis Cavia verdiept zich op 2 oktober in het complexe begrip identiteit. Het doet dit met drie films uit de Armeense diaspora. De films zien identiteit niet als een statisch, maar vaak verwarrend en conflicterend gegeven.

Er zijn boekenkasten vol geschreven over hoe het is om in twee culturen op te groeien. Je kunt die positie zien als rijkdom, maar ingewikkeld is het als er sprake is van twee conflicterende culturen. Daarover gaat The Other Side of Home, een documentaire van de Armeens-Amerikaanse Naré Mkrtchyan over een Turkse vrouw die ontdekt dat haar overgrootmoeder een Armeense overlevende was van de Turkse genocide op de Armeniërs. Het leidt tot grote verwarring bij de vrouw, die in Turkije opgroeide met de Turkse nationalistische versie over het lot van de Armeniërs. Plotseling worstelt ze met haar identiteit: is ze een nationalistische Turkse vrouw of een Armeense met een gruwelgeschiedenis? “Ik ben het conflict”, zegt de vrouw over haar positie. Om het op te lossen woont ze in Armenië de herdenking van de genocide bij, een woord dat zij als Turkse afwijst, maar als Armeense begrijpt. De vrouw komt er niet uit, maar trekt als conclusie dat Turken en Armenen over het verleden moeten praten, want “hoe minder we erover praten, hoe meer de haat en de duisternis zal groeien.”

In Paris – Yerevan schetst Nora Martirosyan een beeld van honderdvijftig Armeniërs en Fransen met Armeense wortels, die in een vliegtuig van Parijs naar Yerevan vliegen. De door hun duale culturele identiteit verbonden passagiers delen herinneringen, verwachtingen en angsten. Het zes minuten lange Girl from Moush (Garine Torrosian) tenslotte is een collage van poëtische beelden, die Armenië als een bijna mythisch land verbeelden. Is het de klassieke valkuil van ballingen om het land waaruit ze verdreven zijn als een verloren paradijs te zien?


What’s Your Story? Excavations via Armenian Diasporic Cinema | Filmhuis Cavia, 2 oktober