Focus: Ambachtelijke films
Hildo Krop – Beeld van een kunstenaar
Het Ambacht in Beeld Festival kenden we al langer, maar sinds vorig jaar ook zijn baby het Ambacht in Beeld Film Festival. In Lab111 zijn van 31 maart t/m 4 april (inter)nationale documentaires te zien over ambachten. Veel makers praten er na vertoning van hun film graag over na.
“Waar vind je tegenwoordig nog een goede timmerman?/Die wat zijn ogen zien met zijn handen maken kan?” De roep om vakmensen is blijkbaar van alle tijden, want al in 1969 zong men in de komische tv-serie ’t Schaep met de 5 poten over het tekort eraan. Dat er ook nu weer op de oververhitte woningmarkt wordt geklaagd over het gebrek aan vaklieden, is dus niets nieuws. Aan het Ambacht in Beeld Festival zal het niet liggen, want dat stimuleert met onder meer workshops de interesse in oude en nieuwe ambachten. Sinds vorig jaar heeft het festival met het Ambacht in Beeld Film Festival in Lab111 een baby. Het kind viert zijn eerste verjaardag met een groot aantal documentaires over, uiteraard, ambachten. De openingsfilm is Carmine Street Guitars (Ron Man), die de New Yorkse gitaarbouwers Rick Kelly en Cindy Hulej portretteert. Zij maakten gitaren voor onder andere Lou Reed en Bob Dylan. Altijd goed om zulke namen te kunnen laten vallen. De gitaarbouwers zijn bij de vertoning aanwezig.
Dat veel ambachten onder druk staan, is geen nieuws. Het festival vertoont meerdere voorbeelden. In Women’s Gold (Eza Doortmont) staat het maken door Ghanese vrouwen van karitéboter onder druk. In het Indiase Kotpad Weaving (Biswanath Rath) geldt hetzelfde voor een locale traditie in het weven van stoffen. Ook in het Indiase Rediscovering Jajam (Avinash Maurya en Kriti Gupta) gaat het over een verdwijnende textieltraditie, die niet alleen staat voor een ambacht, maar voor een levensstijl.
Over hoeden gaat het in Mad About Hats (Olivier Vandersleyen). De documentaire toont de geschiedenis van de hoed van aristocratische hoofduitdossing via algemeen hoofddeksel voor mannen in de twintigste eeuw tot exclusief levensstijlattribuut in onze tijd. Naast internationale zijn er nationale documentaires, zoals Hildo Krop – Beeld van een kunstenaar (Joost Schrickx), dat een biografisch portret schetst van de de man die meer dan vierhonderd (!) beeldhouwwerken in Amsterdam maakte. Het Schip (Wilma Kuijvenhoven) gaat over de restauratie van het Amsterdamse sociale woningbouwcomplex Het Schip. Centraal staat de moeizame zoektocht naar de juiste steen in de goede kleur. Ambachtelijk werken en haast blijken slecht samen te gaan.