Hollandse Nieuwe 2025: Tote Tiere Maarten over Influenza
‘Mensen houden kennelijk zo veel van influencers dat ze zelfs een dode vogel volgen’
Tote Tiere Maarten. Foto: eigen archief
In de reeks Hollandse Nieuwe beantwoorden makers van wie werk op de komende editie van het Nederlands Film Festival in première gaan elk dezelfde vijf vragen.
1. Waar gaat je project over? “Over de tot leven gewekte dode aalscholver Influenza die mens wil worden. Het is een parodie op de influencercultuur. De mens is Influenza’s schoonheidsideaal en dat wil ze uitdragen op Instagram. Ze betrekt haar volgers bij haar transformatie door ze tips en tricks te geven, zoals het een echte influencer betaamt. ‘It’s all about the love and the looks, dearie’, zou Influenza zeggen. Ongeveer elke twee weken komt ze met een nieuwe video. Daarin laat Influenza je zien hoe je iets moet doen om er nog menselijker uit te zien. Een neus aanbrengen bijvoorbeeld. Of haren. Of naar de psychiater gaan.”
2. Waarom wilde dit project maken? “Ik maak sinds een paar jaar 3D-scans van dode dieren die ik in mijn omgeving vind. Zo reanimeer ik de dode dieren weer in mijn digitale wereld. Losse experimenten zet ik op Instagram. Zo ook Influenza. Het was een grap, maar deze ging opeens viraal. Mensen houden kennelijk zo veel van influencers dat ze zelfs een dode vogel volgen. Toen de volgers kwamen, kwamen ook de commentaren en begon Influenza pas echt te leven. Volgers leven ontzettend met haar mee: ze moedigen haar aan, ze stellen vragen, komen met voorstellen. Ze heeft koosnaampjes gekregen: Flu, of Fluflu, en kreeg laatst nog een huwelijksaanzoek.
“De comments bepalen de richting van het verhaal. Tijdens Influenza’s identiteitscrisis kregen de volgers bijvoorbeeld de keus: of Influenza geeft zich over aan verandering en blijft in leven, of ze verzet zich ertegen en gaat dood. 77 procent stemden voor leven. 23 procent voor de dood. Zodoende leeft ze nog.”
3. Ooit maak ik nog eens… “een interactief VR-spel waarin je als speler het paradijs betreedt en dode dieren tot leven kunt wekken. En dat je ze dan ook nog uit elkaar kunt halen en er nieuwe dieren van kan maken. Oh! Dat zou geweldig zijn!”
4. Waaraan ontbreekt het in de Nederlandse digitale filmcultuur/filmwereld? “That’s a great question, Dearie. There is even the word ‘Nederlandse‘ in it! Awww! So cuuute! And so human of you to use a dash between ‘Digitale cultuur‘ and ‘Film‘. So clever! It looks as if film is something else, but of course it isn’t. Love youououou!!!! <3<3<3<3<3<3<3<3<3”
5. Wat was een bepalend filmmoment in je leven? “Hierop antwoord ik als maker, niet als consument. Want ik ben een waardeloze cultuurbarbaar en kijk alleen maar flauwe teeniefilms op Netflix en doomscroll-komedie op Instagram om mezelf uit te schakelen. Filmfestivals bezoek ik alleen als ik er naartoe moet. Het enige wat ik aan kunst leuk vind, is om het te maken.
“Ik maak animaties met nieuwe media, dus er waren veel momenten die bepalend waren voor een nieuwe richting. Ik noem er drie. Allereerst fulldome: ik wilde weg van het tv-formaat en de digitalisering van planetaria bood dat. Daardoor kon ik 360° animatiefilms maken. Ten tweede VR-animatie: het intuïtief animeren in de VR-bril opende een wereld aan mogelijkheden voor me. Waaronder het reanimeren van dode dieren. En tot slot: AI voicecloning/generation. Zo kon ik opeens met tekst gaan werken. En zo ontstond Influenza. Ik kan haar alles laten zeggen. Dan zijn het haar woorden, niet meer de mijne. Volgers volgen haar, niet mij. Maar ik ben de poppenspeler en dat is wel een machtig gevoel.”
Influenza is te zien in de Storyspace tijdens het Nederlands Film Festival (25 september t/m 3 oktober 2025).