Hollandse Nieuwe 2025: Kiki Ho over Zie je,

'Een zoektocht langs schuld, stilte, schoonheid en de scheuren binnen de ggz'

Kiki Ho

In de reeks Hollandse Nieuwe beantwoorden makers wier film of serie op de komende editie van het Nederlands Film Festival in première gaan elk dezelfde vijf vragen.

1. Waar gaat je documentaire over? Zie je, gaat over de tijd die aanbreekt nadat het onbevattelijke is gebeurd. Toen mijn zus plotseling uit het leven stapte, bleven wij als gezin achter in stilte en verwarring. Ik besloot haar enorme kunst-oeuvre te gaan archiveren in de Schotse heuvels. Wat begon als een daad van behoud groeide uit tot een rauwe, poëtische zoektocht naar betekenis – langs schuld, stilte, schoonheid en de scheuren binnen de ggz.”

2. Waarom wilde je deze documentaire maken? “Wanneer het onbegrijpelijke je leven binnenvalt, is dat zo overweldigend, dat er maar drie dingen zijn die je kan doen: het negeren, het je laten verpletteren of er vorm aan geven. Dat laatste heb ik geprobeerd. Later begon het mij diep te frustreren dat het kortzichtige devies omtrent rouw luidt: ‘Praten, praten, praten.’ Maar waarover praat je dan en hoe en met wie? Vanuit dat gat is deze film ontstaan – om aan te tonen hoe bitter moeilijk dat is maar ook hoe helend dat kan zijn.”

3. Wat is je droomproject en waarom is het nog niet gemaakt? “Een ambitieuze stip aan de horizon werkt voor mij soms een beetje verlammend en leidt af van wat er voor mij ligt. Elk project probeer ik vol overgave te benaderen: mijn volgende film gaat over het bizarre kruispunt tussen de alledaagsheid en absurditeit van het bestaan naast de Oekraïense frontlinie – tot dat af is kan ik eigenlijk aan weinig anders denken. Natuurlijk spoken eindeloos veel dromerige projecten door mijn hoofd, maar het is niet alleen aan mij om die te kunnen realiseren.”

4. Waaraan ontbreekt het in de Nederlandse film? “Er lijkt soms een soort institutioneel streven naar veiligheid en verantwoording te heersen – met name bij fondsen en subsidieverstrekkers – dat ten koste kan gaan van artistieke vrijheid. Zeker in de documentairewereld wordt vaak al bij de aanvraag een sterke maatschappelijke raison d’être verwacht. En hoewel het ontzettend waardevol is om plannen goed te doordenken, denk ik dat je kunstwerken als Joris Ivens’ Regen al kapot kan maken voor ze bestaan, simpelweg door ze overmatig te bevragen.”

5. Wat was een bepalend filmmoment in je leven? “Ik heb Sophie Fiennes ooit horen zeggen dat er twee soorten films zijn: ‘films that chase viewers and films that create a habitat for the viewer to come into’. De één beoogt de kijker te entertainen, informeren, overtuigen, de ander nodigt de kijker uit om tijdelijk in een andere wereld te gaan zitten, rustig om je heen te kijken. Dat resoneerde met hoe ik graag film maak; niet per se voor veel verandering op het doek, maar om een ruimte te openen voor verandering in jezelf.”


Zie je, gaat in première op het Nederlands Film Festival (26 september t/m 3 oktober 2025).