Focus: Amsterdam Spanish Film Festival
Verano
Schoorvoetend organiseerde Spaanse cinemakenner Virginia Pablos drie jaar geleden de eerste editie van het Amsterdam Spanish Film Festival. Zou er genoeg belangstelling zijn voor een uitsluitend op Spaanstalige films gericht festival? Dat naast opmerkelijke Spaanse mainstreamfilms onafhankelijke en experimentele films vertoont? Ja, die belangstelling was er, zodat van 29 mei t/m 3 juni de vierde editie van het festival plaats vindt. Met de groeiende belangstelling is ook het aantal locaties gestegen, want dat zijn er nu vier: Tuschinski, Ketelhuis, Eye en Cinecenter.
Het festival opent morgen in Tuschinski met een voorpremière van Loving Pablo van Fernando León de Aranoa. De film, die later deze week in Nederland onder de titel Escobar te zien zal zijn, gaat over de liefdesrelatie van journalist, tv-presentator en Colombiaanse BN’er Virginia Vallejo met drugscrimineel Pablo Escobar. In het drama spelen de twee grootste Spaanse filmsterren van dit moment. Inderdaad: Javier Bardem en Penélope Cruz. De regisseur is op de opening aanwezig.
Loving Pablo maakt deel uit van het zes films tellende hoofdprogramma. Daarin is ook te zien La enfermedad del domingo van Ramón Salazar. Het drama voert een moeder op die haar dochter ruim dertig jaar geleden verliet, maar na al die jaren plotseling weer op de stoep staat. Salazar is bij de vertoning aanwezig. Over de vervreemding van een vader en een dochter gaat het in No sé decir adiós (Nino Escalera). Daarin heeft een dochter haar vader jaren niet gezien, maar als ze hoort dat hij doodziek is, zoekt ze hem op in Zuid-Spanje en reist met hem naar Barcelona, omdat ze daar de beste zorg verwacht.
Ook te zien in het hoofdprogramma: Luna grande, un tango por García Lorca (Juan José Ponce), over de glorieuze terugkeer van García Lorca in Argentinië na zijn Amerikaanse reis in 1933. In El autor (Manuel Martín Cuenca) zoekt een aspirant schrijver stof voor zijn roman door buren en vrienden te bespioneren en tegen elkaar op te zetten. En in de mysterieuze thriller El aviso (Daniel Calpasoro) krijgt een tienjarige jongen een brief met een doodsbedreiging, die ten onrechte niemand serieus neemt.
Naast het hoofdprogramma is er een handvol bijprogramma’s. ‘Spain laughs’ bevat vijf komedies, waaronder de slotfilm van het festival, de zwarte komedie Perfectos desconocidos (Álex de la Iglesia), een remake van het Italiaanse Perfetti sconosciuti. Ook hier loopt het spelletje van een groep vrienden om alle berichtjes op hun telefoons met elkaar te delen uit op onthullingen en ontsporende verhoudingen.
Onder de titel ‘Spanish cinema without fear’ vertoont het festival vier films die de grenzen van de conventionele cinema overschrijden. Daaronder Verano 1993 (Carla Simón), dat diep duikt in de psyche van een zesjarig meisje, dat na de dood van haar moeder wordt ondergebracht in het gezin van haar oom. De film won inmiddels meer dan dertig prijzen, waaronder beste debuut op het filmfestival van Berlijn. De Argentijnse cinema komt onder de titel ‘Focus Argentino’ aan bod met drie films: El futuro que viene (Consanzo Novick), Las grietas de jara (Nicolás Gil Lavedra) en Nadien nos Mira (Julia Solomonoff).
Het festival vertoont zoals altijd ook een juweel uit het verleden. Deze keer is dat Amantes van Vincente Aranda. De kruising van melodrama en film noir uit 1991 voert in het Madrid van de jaren vijftig een jongen op die werk zoekt, zodat hij kan trouwen met zijn verloofde. Hij huurt een kamer bij een weduwe, die hem seksueel inpalmt. Als zijn verloofde de verhouding ontdekt, moet de jongen, die nogal makkelijk te manipuleren valt, kiezen.
Naast films zijn er op het festival tal van evenementen, van Q&A’s tot live optredens van zangeres Almudena Rubio (gezongen gedichten van García Lorca), en rapper Niñato, die na de première van de documentaire Niñato on Stage! (Adrián Orr) laat horen waarom hij populair is in Spanje.
Jos van der Burg