Focus: Feministisch kunstfestival
Coco Cabasa
Ook al weer toe aan de tweede editie: het Feminist Art Fest, van 11 t/m 13 mei in Lab111. Niet zomaar een festival, maar met een ambitieuze agenda, want het strijdt ’tegen seksisme, racisme, transfobie, islamofobie, validisme, klassisisme en xenofobie’. Het festival doet dat met lezingen, exposities, theater en films. Een kleine greep.
Modefilosoof Anyouk Tan houdt een lezing over ‘hoe mode zich verhoudt tot koloniale, patriarchale en neoliberale narratieven’, maar ook hoe kleding een gereedschap kan zijn voor verzet. Antropoloog Gloria Wekker houdt een lezing en een poëzievoordracht. De Amsterdamse Iriée Zamblé exposeert haar schilderijen en tekeningen. Joy Delima onderzoekt in haar voorstelling Stamboom monologen ‘haar eigenheid en wat het betekent om vandaag de dag zwart te zijn’.
Er zijn vier films op het festival te zien. De interactieve webdocumentaire Womanhood (Florie Bavard e.a.) portretteert vijftien Egyptische vrouwen, van twintigers tot tachtigers, in het Caïro van na de Arabische Lente. De film onderzoekt de rol van vrouwen in hedendaags Egypte zonder in de valkuil van generalisaties te vallen, want dé Egyptische vrouw bestaat niet. De documentaire Le voyage de Khadija (Abdelkader Benali en Terik el Idrissi, 2017) volgt de Amsterdamse Khadija op haar reis naar het dorp van haar (groot)ouders in Marokko, waar ze twintig jaar niet is geweest. Ze is diep onder de indruk van haar grootmoeder, een sterke vrouw en levende legende in het dorp, voor wie alle mannen bang waren.
Joy (Miriam Guttman, 2017) is een portret van Joy Delima, theaterstudent aan ArtEZ, die openhartig praat over het probleem dat ze geen orgasme kan krijgen. Delima en Guttman zijn bij de vertoning aanwezig. De documentarie Coco Cabasa (Klara Til, 2016) portretteert de Tunesische Kaouthar Darmoni, die vrouwen met hulp van buikdansen bewust maakt van hun kracht. Met haar expressiviteit, zelfverzekerdheid en humor is Darmoni een toonbeeld van vrijheid. Uit interviews en gesprekken met haar en enkele sleutelfiguren uit haar leven blijkt dat haar dat niet is komen aanwaaien.