Focus: Alles over filmerfgoed
Wat doet een filmmuseum als EYE eigenlijk? Natuurlijk zien we er films en exposities, maar wat gebeurt er achter de schermen? Wie wil weten wat er komt kijken bij het beheren van het filmerfgoed, moet de zesdelige openbare collegereeks This is film! Film heritage in practice niet laten lopen, die vanaf 14 maart t/m 16 mei tweewekelijks op woensdagen vanaf 15.30 uur in EYE wordt gehouden.
De colleges, waarin de voertaal Engels is, bieden een unieke blik op het werk in filmmusea en -archieven. Binnen- en buitenlandse experts behandelen uiteenlopende onderwerpen, waaronder found footage, de revival van 70mm films, de ins en outs van filmprojectie, Technicolor en, last but not least, de uitdagingen die zich voordoen bij filmrestauraties. Elk college bestaat uit een lezing van Giovanna Fossati, hoofdconservator EYE, gevolgd door een interview en Q&A met een expert, waarna de middag wordt besloten met een filmvertoning. Ook fijn: de entree is slechts vijf euro per college.
De zes colleges op een rij. Found footage (14 maart) heeft als gastexpert de filmmaker en kunstenaar Bill Morrison, van wie Dawson City: Frozen Time (2016) is te zien. Op 28 maart praat René Wolf, hoofd acquisitie en programmeur EYE, over grote filmformaten. De middag besluit met de 70mm vertoning van Lawrence of Arabia (David Lean, 1962). Het derde college (11 april) gaat met expert Leenke Ripmeester, curator animatie en manager sales collecties EYE, over filmprojectie. Te zien is The Dying of the Light (Peter Flynn, 2016). Over kleur in film gaat het op 25 april, met als gast Michael Pogorzelski, directeur van het filmarchief van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences in Los Angeles. De middag wordt besloten met een compilatie van 35mm Technicolor-fragmenten. Over zwijgende cinema gaat het 9 mei in Silent cinema: The Polish Dancer, met als gast El?bieta Wysocka, hoofd filmrestauratie van het Nationale Filmarchief in Warschau, inclusief een vertoning van The Polish Dancer (Aleksander Hertz, 1917). De collegereeks eindigt 16 mei met de restauratieproblemen die filmlaboratoria tegenkomen. Gast is Tiago Ganhão, restaurateur bij de cinematheek in Lissabon. Deze middag besluit met de vertoning van Memories and Confessions (Manoel de Oliveira, 1982). Op filmkrant.nl verschijnen verslagen van alle colleges.