Focus: Aziatische cinema

Posesif

Hoe staat de Aziatische cinema ervoor? Ook dit jaar kunnen we dat beoordelen op het CinemAsia Festival, dat van 6 t/m 11 maart in Rialto en Kriterion wordt gehouden. De elfde editie van het festival is de eerste onder leiding van Maggie Lee, die we kennen als recensent van het Amerikaanse filmvakblad Variety. Zoals altijd is de competitie het hart van het festival.

Nieuw is dat de geselecteerde films van filmmakers zijn die nog niet meer dan drie films op hun naam hebben staan. Doel is om relatieve nieuwkomers een kans te geven. Gebleven is de mengeling van arthouse en mainstream. De competitie telt acht films. De titels zullen bij weinig mensen een belletje doen rinkelen, maar na het festival is dat ongetwijfeld anders. Voor wie zich alvast wil inlezen toch maar even de films in het programma. Te zien zijn: 1987: When the Day Comes (Jang Joon-hwan, Zuid-Korea), Bad Genius (Nattawut Poonpiriya, Thailand), The Great Buddha+ (Huang Hsin-Yao, Taiwan), In Your Dreams (Tam Wai-Ching, Hong Kong), Passage of Life (Akio Fujimoto, Japan). Please/Care (Giancarlo Abrahan, Filippijnen), Posesif (Edwin, Indonesië) en The Seen and Unseen (Kamila Andini, Indonesië). De films strijden om drie prijzen: beste film, regisseur en acteur.
Naast filmvertoningen zijn er debatten en is gelegenheid om filmmakers te ontmoeten. Ook organiseert het festival een industryprogramma, waarin professionals uit de Nederlandse filmwereld collega’s uit de Aziatische filmwereld kunnen ontmoeten. En zoals elk jaar gaan jonge filmmakers in het CinemAsia FilmLab, het talentontwikkelingsprogramma van het festival, aan de slag met ideeën voor korte films.

cinemasia.nl