Focus: Paris, Texas in Q-Cinema

Paris, Texas

Je kon er al repetitieruimtes huren, naar optredens luisteren en het café/restaurant/hotel bezoeken, maar Q-Factory in Amsterdam vertoont ‘nu ook (muziek)films. Te beginnen met Wim Wenders’ geweldige klassieker Paris, Texas.

Q-Factory noemt zichzelf ‘het grootste muziekmakerscentrum van Europa’. Wie wil weten wat dat in de praktijk betekent, moet gewoon een optreden in de Q-Factory bezoeken. Dat kan van een singer songwriter zijn, maar ook van een Abba tribute band. Er valt van alles op muziekgebied te beleven in Q-Factory, maar vanaf 7 december kunnen ook filmliefhebbers er terecht. Cinefiel, filmcriticus en regisseur (in willekeurige volgorde) Dennis Alink presenteert maandelijks onder de titel Q-Cinema een film waarin muziek een bijzondere rol speelt. Dus geen met muziek dichtgeplamuurde films, ook geen films waarin muziek behang is en evenmin films, waarvoor muziek per strekkende meter is ingekocht. Het gaat om films waarin muziek een cruciale en medebepalende rol speelt.

Goed idee om Paris, Texas als de openingsfilm van Q-Cinema te kiezen. Iedereen die de film uit 1984 heeft gezien, krijgt de muziek van Ry Cooders slide guitar nooit meer uit zijn hoofd. Sfeervol, schitterend, ontroerend en geweldig passend bij de landschapsbeelden in de Amerikaanse roadmovie, waarin een door de recent overleden Harry Dean Stanton gespeelde man in een leeg prairielandschap ontwaakt. Hij zijn zijn besef van zijn identiteit kwijt en heeft grote gaten in zijn geheugen. De man, rood baseballpetje op zijn hoofd, gaat omringd door een waas van treurigheid op zoek naar zijn verleden, waarin veel is dat hij liever als vergeten beschouwd. Stanton is ontroerend en tragisch in het drama, waarin Natassja Kinski een bijrol, maar wel een belangrijke, speelt.

Alles viel in Paris, Texas op de goede plek: het acteren, de muziek, de losse regie en niet te vergeten het fabuleuze camerawerk van Robby Müller. Müller is vaak geprezen om zijn schitterende zwartwitfotografie, zoals van Jim Jarmusch Down by Law, maar met Paris, Texas bewees hij dat hij ook kun putten uit een fantastisch kleurenpalet. Er zijn weinig films met een poëtischer en sfeervoller kleurgebruik.
Doe jezelf een lol: ga naar Paris, Texas, dat de Gouden Palm won in Cannes. Het is ook nog eens gratis!

Jos van der Burg

Paris, Texas, 7 december, 20.30 uur in Q-Factory (q-factory-amsterdam.nl).