Focus: Russische ijzervreters
Grumant: Island of Communism
De Russische nieuwe rijken die al dan niet door corruptie in weelde baden, ontbreekt het niet aan publiciteit in de westerse media. Met geld smijtende Russen in internationale vakantieoorden doen het altijd goed. Maar hoe zit het met Russen die noeste arbeid verrichten op afgelegen plekken? Over hen weten we nauwelijks iets, omdat de meeste correspondenten liever in Moskou zitten dan in afgelegen gebieden waar geen goede restaurants zijn.
Goed idee van De Balie om in samenwerking met het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis onder de titel Russische ijzervreters de schijnwerper nu eens op Russen te zetten die het loodzware werk doen dat Joris Ivens in het stalinistische Russische verleden romantiseerde in propagandafilms als Komsomol (1933). Wat is er sinds de val van het communisme veranderd voor deze Russen? De Balie laat het zien met vier documentaires. Twee ervan zijn te zien op 14 oktober. Grumant: Island of Communism (Ivan S. Tverdovskiy) portretteert in Barentsburg, een grauwe nederzetting op Spitsbergen, mijnwerkers in de kolenmijnen. Voorafgaand aan de film praat Arnout Brouwers, ex-Ruslandcorrespondent van de Volkskrant, over de Russische rouwdouwers-mentaliteit. Ook te zien die avond is 31st Haul (Denis Klebleev), over twee mannen die met een oude aftandse tank een afgelegen dorp van verse voorraden voorzien. Op 23 oktober staat Gatherers of the Sea Grass (Maria Murashova) op het programma. De film portretteert seizoensarbeiders die ver van de moderne beschaving op een eilandje in de Witte Zee zeewier oogsten. De reeks besluit 31 oktober met The Last Limousine (Daria Khlestkina), over de geschiedenis van de legendarische ZIL-autofabriek in Moskou, waar ooit zeventigduizend arbeiders werkten, maar die na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie hopeloos ten onder ging.