Focus: Arab Film Festival

Ali, the Goat and Ibrahim

Kennis van zaken is voor veel mensen geen voorwaarde om luidkeels meningen over de Arabische wereld te verkondigen. Wie verder wil kijken dan clichés, vooroordelen en halve waarheden kan het Arab Film Festival bezoeken. Het festival, dat van 11 t/m 15 oktober in Cinerama in Rotterdam wordt gehouden, zoekt het niet in de overschreeuwende mening, maar in een veelzijdig beeld van de Arabische wereld.

Dat wil niet zeggen dat het festival de controverse schuwt, want het vertoont ook films over gevoelige kwesties. Het festival opent met de komische roadmovie Ali, the Goat and Ibrahim van de Egyptische regisseur Sherif el Bendary. Een genezer stuurt twee mannen op pad. De een is verliefd op zijn geit en de ander heeft last heeft van rare geluiden in zijn hoofd. Als ze magische stenen in de Middellandse Zee, de Rode Zee en de Nijl gooien zullen ze genezen van de vloek die op hen rust. Makkelijker gezegd dan gedaan, want onderweg belanden ze in bizarre situaties. Uit Egypte komt ook Mawlana (Magdy Ahmed Aly). De film voert een sjeik op die opvattingen verkondigt die niet stroken met dogmatische religieuze opvattingen. Het volk vindt het prachtig en de prediker wordt een tv-beroemdheid. De autoriteiten zien het met lede ogen aan en proberen hem onschadelijk te maken. "Mawlana zal zeker een van de meest bediscussieerde films in de regio worden", schreef het internationale filmvakblad Variety in een recensie. Uit Algerije komt En attendant les hirondelles (Karim Moussaoui), dat aan de hand van de levens van een projectontwikkelaar, een neuroloog en een jonge vrouw een beeld schetst van hedendaags Algerije.
Het Arab Film Festival besteedt ook aandacht aan Syrië. Regisseur Alfoz Tanjour zoekt het met A Memory in Khaki niet in gruwelijke wreedheden, maar probeert iets zichtbaar en voelbaar te maken van wat er in zijn hoofd, en de hoofden van andere gevluchte Syriërs, omgaat. En zoals altijd staat er ook een klassieker op het programma. Deze keer is dat Wechma van de Marokkaanse regisseur Hamid Benani. Het drama uit 1971 portretteert een jongen die rebelleert tegen zijn autoritaire adoptiefamilie. Benani maakte de film met een klein budget als een persoonlijke en urgent drama. De film was indertijd geen succes, maar in latere jaren groeide de waardering.

arabfilmfestival.nl