Focus: Bijlmerbios
Moonlight
Boven je hoofd dendert de metro, eronder kijk je naar een film. Zoiets kan alleen in een wereldstad. Beter gezegd: in de Amsterdamse Bijlmer, waar 25 en 26 augustus onder metrostation Kraaiennest weer de openluchtbioscoop Bijlmerbios wordt gehouden.
Ook fijn: de toegang is gratis. De openingsfilm is Dubbelspel, de verfilming door de Amerikaanse regisseur Ernest Dickerson van de roman van Frank Martinus Arion. In de film, die begin dit jaar in het bijzijn van koning Willem Alexander op het International Film Festival Rotterdam in première ging, keert een in Nederland wonende Curaçaoënaar na veertig jaar terug naar het eiland, waarbij hij achter een gruwelijk geheim over zijn vader komt. Wat heeft zich afgespeeld tussen de vier mannen, onder wie zijn vader, die elke zondag domino speelden? Het kleurrijke drama wordt voorafgegaan door Gliphoeve, een vergeten strijd, een korte documentaire over de geschiedenis van de legendarische Bijlmerflat Gliphoeve.
Op 26 augustus staat Moonlight van Barry Jenkins op het programma. Het in een arme, ruige buurt in Miami spelende drama volgt drie perioden in het leven van een man — kind, tiener en twintiger — die worstelt met zijn (seksuele) identiteit en plaats in de wereld. Naast de Oscar voor beste film won Moonlight Oscars voor beste bijrol (Mahershala Ali) en literaire scenariobewerking. Vooraf presenteert het hip hop collectief Praat van de straat een clip die pleit voor behoud van de verbinding van metrolijn 53 met het centrum van de stad.
De Bijlmerbios besluit 27 augustus met de Franse dramedy Demain tout commence, waarin Omar Sy (de leuke verzorger in Intouchables) als vrolijke flierefluiter als resultaat van een one night stand plotseling een baby in handen krijgt gedrukt, waarna de moeder spoorloos verdwijnt. Acht jaar later staat ze weer op de stoep en eist ze haar dochter terug. Beetje laat, vindt Omar Sy, waarna een tragikomische voogdijstrijd losbarst.