Focus: Pareltjes uit de duisternis

El auge del humano

"What the fuck!", dacht programmeur Immanuel Verhoeven van Filmhuis De Spiegel in Heerlen toen dit jaar op het filmfestival in Rotterdam Sarajevo Songs of Woe van de Duitse cameraman en regisseur Fred Keleman niet was te zien. "Ze zeiden tegen mij dat ze de film niet goed genoeg vonden. Hoe kan dat nou met een regisseur die zij zelf groot hebben helpen maken?"

Het was voor Verhoeven het zoveelste bewijs dat onconventionele films steeds moeilijker een vertoningsplek vinden. Dat zelfs een film van Keleman, de cameraman van Béla Tarrs The Man From Londen en The Turin Horse, niet meer te zien is, gaat er bij Verhoeven niet in. "Het wordt steeds slechter in de filmtheaters. Ze programmeren alleen nog voor welgestelde vrouwen van middelbare leeftijd.  Arthouseformulefilms als Sage femme en Sprakeloos."
Verhoeven houdt het niet bij klagen, maar doet er iets aan door vanaf september elke tweede zondag van de maand in De Spiegel een film te vertonen die niet te zien is geweest, maar die ‘de harten van de gepassioneerde filmliefhebber sneller doet kloppen’. Kelemans Sarajevo Songs of Woe trapt 10 september de reeks af. "Keleman is niet de meest makkelijke persoon. Ik heb een maand lang gevochten om de film te mogen vertonen."
Op naar Heerlen dus voor dit portret van Sarajevo als symbool voor het failliet van de Europese cultuur.
Een maand later, 8 oktober, staat Godless van de Bulgaarse filmmaker Ralitza Petrova op het programma. De film voert in een deprimerend bergstadje een corrupte fysiotherapeut op, die door een opbloeiende vriendschap met een van haar patiënten een moreel besef ontwikkelt. Op 12 november vertoont Verhoeven Malgré la nuit van Philippe Grandrieux. In de film, die als enige van de vijf wel op het filmfestival in Rotterdam was te zien, zoekt een man zijn spoorloos verdwenen geliefde. Op 10 december kan worden gekeken naar de reflectieve documentaire El auge del humano. Daarin toont de Argentijnse filmmaker Eduardo Williams de alledaagse wereld, van Buenos Aires tot de Filippijnen, als een oord van verveling en vervreemding. De reeks besluit op 14 januari 2018 met Sleep Has Her House van de Britse filmmaker Scott Barley. De droomachtige film, die om de mysterieuze sfeer draait en niet om een plot, voert de kijker door de nachtelijke natuur.

filmhuisdespiegel.nl