Focus: Cineblend Festival
Circus without borders
Hetzelfde festival maar met een nieuwe naam: het Beeld voor Beeld Festival, dat vanaf 1989 bestaat, heet voortaan Cineblend Festival. In de beginjaren omschreef het zichzelf als visueel antropologisch festival, maar door de veranderingen in het denken over mondiale culturen noemt het zich nu een ‘filmfestival over culturele diversiteit’.
Het festival vindt van 13 t/m 24 juni op vier Amsterdamse locaties plaats: de Tolhuistuin, Het Ketelhuis, Pakhuis De Zwijger en Jungle Amsterdam. Op het programma, dat in het teken staat van inclusie en uitsluiting, staan documentaires over uiteenlopende (sub)culturen. Na veel films zijn er nagesprekken. Ook zijn er muziekoptredens op het festival.
Het volledige programma, dat wordt geselecteerd uit ruim zeshonderd films, staat op dit moment van schrijven nog niet vast, maar een aantal titels zijn bekend. Waaronder Trances (Ahmed el Maanouni, 1981) buiten in de Tolhuistuin. De documentaire is een fly-on-the-wall portret van de band Nass el Ghiwane, die in de jaren zeventig The Rolling Stones van Marokko werden genoemd. De film was de eerste die gerestaureerd werd door Martin Scorseses World Cinema Project en draait in het kader van de tentoonstelling over Scorsese in EYE.
Ook te zien (in het Ketelhuis) is de nieuwste film van Bob Entrop, die, het zal weinigen verrassen, over de Sinti- en Roma-cultuur gaat, want daar maakt Entrop al jaren films over. Zijn Gedeelde trots portretteert drie vrouwen uit de Roma- en Sinti-cultuur die een weg zoeken naar vrijheid en zelfstandigheid. In Muziek op de vlucht (te zien in Jungle Amsterdam) onderzoekt Frans Bromet hoe muziek de wanhoop en heimwee versterkt of verzacht van vluchtelingen in het inmiddels ontruimde vluchtelingenkamp in Calais.
On the Banks of the Tigris — The Hidden Story of Iraqi Music (Marsha Emerman, 2015) vertelt de onbekende geschiedenis van de traditionele Iraakse Maqam-muziek. De film is te zien in Jungle Amsterdam. Over een circus, maar geen gewoon circus, gaat Circus Without Borders — The Story of Artcirq and Kalabante (Susan Gray, 2015) ). De documentaire volgt twee acrobaten, de één uit het Canadese Noordpoolgebied, de ander uit West-Afrikaans Guinee, die met hun circusoptredens de armoede, uitbuiting en wanhoop in hun geboortegebied onder de aandacht brengen. Je kunt het politiek circus noemen, maar menselijke betrokkenheid is een betere term.