Focus: Filmmystiek

Suspiria

Wel eens gehoord van het woord cinemysticism? Wie wil weten wat we eronder moeten verstaan, kan op 17 juni in filmhuis Cavia en 18 juni in MixTree — OT301 terecht. Het zal dan onder meer gaan over de contradictie in het woord cinemysticism.

Die zit erin dat cine (film) zich op de buitenwereld richt en mystiek naar binnen gekeerde verstilling is. Probeer die twee zaken maar eens aan elkaar te koppelen! Undergroundfilmkenner Jeffrey Babcock doet het op 17 juni in de lezing Headless cinema: Underground blood and its connection to the stars. Hij vertoont er ook films en filmfragmenten bij. Ook aan het woord komt gastspreker Nicola Masciandaro, specialist in middeleeuwse literatuur. Veel van zijn kennis is terug te vinden in zijn niet-verfilmde scenario Sacer, dat — daar gaan we — ‘een techno-­mystieke, metacultfictie is over de terugkerende, zichzelf offerende natuur van leven en kunst’. We hadden al zo een vermoeden: de ideeën van filosoof Georges Bataille over geweld, extase en offers zijn een belangrijke inspiratiebron voor Masciandaro. Maar ook Suspiria van Dario Argento is bij hem niet ver weg. Nog wat namen die Masciandaro beïnvloeden, en waaruit zijn kennis van de middeleeuwse (religieuze) literatuur spreekt: kerkvader Augustinus, Ignatius van Loyola, de oprichter van de Jezuïten, en de hindoegodin Chinnamasta. Hun inzichten helpen hem om ‘de verbanden te exploreren tussen extase, offers, dood, hergeboorte en de neuro-alchemie van demonische bezetenheid, die diep geworteld is in onze technologieën van perceptie.’ Ook wat dat betekent, zal hij ongetwijfeld uitleggen.

filmhuiscavia.nl