Focus: Internationaal Filmfestival Assen – Vrouw&Film

A Good Wife

Het is niet het oudste Nederlandse filmfestival — het filmfestival in Rotterdam is tien jaar ouder — maar het Internationaal Filmfestival Assen — Vrouw&Film heeft met zevenendertig jaar ook een respectabele leeftijd. Wat niet wil niet zeggen dat het tekenen van ouderdom vertoont want het is nog even energiek als toen het begon.

Het doel van het festival, dat 11 en 12 maart in De Nieuwe Kolk in Assen wordt gehouden, is in al die jaren niet veranderd: de vertoning van films over en van vrouwen. Te zien zijn de beste films uit het afgelopen jaar en voorpremières. Het programma is onderverdeeld in vier categorieën. Spotlight bevat een selectie hoogtepunten uit het afgelopen jaar en voorpremières. Te zien zijn onder meer Toni Erdmann (Maren Ade), Réparer les vivants (Katell Quillévéré), Layla M. (Mijke de Jong), L’avenir (Mia Hansen-Love), Home (Fien Troch), American Honey (Andrea Arnold) en Het doet zo zeer (Heleen van Royen, ook aanwezig voor een Q&A).
De categorie Worldview bevat films die de blik op de wijde wereld richten. Te zien zijn onder meer het Servische A Good Wife (Mirjana Karanovic), over een vrouw die ontdekt dat haar man betrokken was bij oorlogsmisdaden, het Belgische Noces (A wedding) van Stephan Streker, over een Pakistaanse tiener in Brussel die uitgehuwelijkt dreigt te worden, en het Israëlische Mountain (Yaelle Kayam), over een eenzame huisvrouw, die in contact komt met een groepje prostituees en drugsdealers.
Geen serieus (vrouwen)filmfestival zonder genderprogramma. Het Filmfestival Assen vat dat begrip breed op en vertoont onder meer The Handmaiden (Park Chan-wook), Moonlight (Barry Jenkins), 20th Century Woman (Mike Mills) en Jackie (Pablo Larraín). In Podium draait het om korte en lange films van aanstormend talent, met speciale aandacht voor talent uit de regio. Wie niet alleen films wil zien maar ook kennis wil opdoen, kan terecht bij het onderdeel Verdieping. Een kleine greep. Gerlinda Heywegen van Filmkrant Live geeft een filmcollege over het beeld van vrouwen in arthousefilms. Verschilt dat beeld werkelijk van de clichébeelden van vrouwen in mainstreamfilms? In Europa’s Rafelende Randen komen vluchtelingen over hun situatie praten na vertoning van In procedure, waarin Jiska Rickels een vluchteling volgt wiens gezin in Syrië is. Rickels is bij de vertoning aanwezig.

filmfestivalassen.nl