Focus: Alvast naar A Monster Calls

A Monster Calls

Wie niet wil wachten op de uitbreng van A Monster Calls, kan de film van Juan Antonio Bayona (El orfanato, The Impossible) twee dagen eerder zien in Tuschinski op een door het Spanish Film Festival georganiseerde voorpremière.

Ok, het is maar twee dagen eerder, maar het is toch leuk om de nieuwe film van Juan Antonio Bayona zo snel mogelijk te zien. Het is al weer even geleden, om precies te zijn tien jaar, dat de Spaanse regisseur zich met zijn debuutfilm El orfanato als een supertalent in de wereld van de psychische horrorfilm nestelde. Mede dankzij de Mexicaan Guillermo del Toro (Pan’s Labyrinth), die Bayona hielp om het geld voor zijn debuut bij elkaar te harken, maakte Bayona de succesvolste Spaanse genrefilm uit de geschiedenis. De film had niets van een bibberdebuut, maar was een met vaste hand gefilmd horrordrama. Daarin keert een volwassen vrouw terug naar het verlaten weeshuis waarin ze opgroeide. Ze heeft het pand met haar man gekocht en wil het verbouwen tot een kindertehuis. Inmiddels heeft ze een jongetje geadopteerd, dat over een fantasierijke verbeelding beschikt. Het kind speelt een cruciale rol in het mysterieuze psychische horrorverhaal, waarin angstaanjagende zaken gebeuren. Gebeuren die in werkelijkheid of alleen in de overspannen fantasie van de personages? De film leverde Bayona een stortvloed aan prijzen op.
Met zijn tweede film The Impossible bevestigde de regisseur vijf jaar later zijn talent. Het drama over een Amerikaans gezin dat op vakantie in Azië door de tsunami uit elkaar wordt geslagen, was een combinatie van rampenfilm en familiedrama. Bij de tien minuten durende scène waarin het water als een muur de bioscoopzaal inrolt, krijgt de kijker de neiging om weg te vluchten. Niet minder dan vijfentwintig (!) draaiweken had Bayona nodig voor de opnames. Ter vergelijking: in Nederland bedraagt een draaiperiode zelden meer dan vier weken.
Voor zijn derde film A Monster Calls nam Bayona met vier jaar weer ruim de tijd. Het drama met Sigourney Weaver, Geraldine Chaplin en Liam Neeson is een verfilming van de roman van Patrick Ness over een jongetje dat het loodzwaar heeft: hij wordt gepest op school en heeft een terminaal zieke moeder. Een monster, dat de gedaante van een reusachtige boom heeft, steunt hem om de narigheid en ellende in zijn leven te accepteren, waarna hij verder kan. Met A Monster Calls keert Bayona terug naar de mysterieuze sfeer van zijn debuutfilm. Ook nu weer is er een jongetje dat zijn verbeelding en fantasie gebruikt om het leven aan te kunnen. "Het feit dat niet voor elk afschuwelijk ding een remedie is of een geschikte straf bestaat, is zelfs voor volwassenen een taaie les om te leren, maar A Monster Calls helpt om er de zin in te vinden", schreef filmvakblad Hollywood Reporter in een lovende recensie over de film.

Jos van der Burg

A Monster Calls, 31 januari, 20.45 uur in Tuschinski. (pathe.nl/film/22770/asff-presents-a-monster-calls-by-ja-bayona; facebook.com/amsterdamspanishfilmfestival).