Focus: IFFR Live
Mister Universo
Waarom bezoeken mensen een filmfestival? De belangrijkste reden is misschien het gevoel om een film met z’n allen te beleven. Dat is nog bijzonderder als je weet dat op het moment dat je in een zaal een film ziet elders op de wereld mensen naar dezelfde film kijken. Het versterkt het idee dat je deel uitmaakt van een mondiale filmgemeenschap.
Die gedachte is de basis van IFFR Live, dat drie jaar geleden als experiment begon maar een regulier onderdeel is worden. Terwijl je in Rotterdam op het festival naar een film kijkt, wordt dezelfde film vanuit het festival naar meer dan 45 filmtheaters in de wereld gestreamd. Dat gebeurt 27, 28 en 29 januari met zes films. Niet alleen zijn die films overal te zien maar ook kan het publiek in al die zalen over de wereld via beeldschermen na afloop meedoen aan de in Rotterdam gevoerde gesprekken met filmmakers en acteurs. De zes films in IFFR Live zijn deze editie allemaal van Europese makelij. In Mister Universo (Tizza Covi, Rainer Frimmel, Oostenrijk, Italië) gaat een leeuwentemmer op zoek naar nieuw geluk in zijn leven. Prevenge (Alice Low, Groot-Brittannië) is een feministisch-humoristische horrorfilm die romantische gevoelens over zwangerschap aan mootjes hakt. The Man (Charlotte Sieling, Denemarken) gaat over een getroebleerde vader-zoonverhouding in de Deense kunstwereld. In Home (Fien Troch, België) worstelen tieners met hun ouders, waarbij je steeds meer begrip voor de tieners krijgt. In het in Brussel spelende A Wedding (Stephan Streker, België e.a.) voelt een Pakistaans meisje er niets voor om door haar ouders te worden uitgehuwelijkt. En Giant (Johannes Nyholm, Zweden/Denemarken) is een fabel over een jongen met een beperking die alles op alles zet om een jeu de boules-wedstrijd te winnen. Allemaal te zien tijdens IFFR-Live met na afloop gesprekken met de makers.