Focus: Dwarse films
Malgré la nuit
Wat is een goede film? De meningen lopen op het IFFR nogal eens uiteen. Waar sommigen een meesterwerk zien, zien anderen een misbaksel. EYE vertoont in samenwerking met het filmfestival sinds 2015 op de Dag van de dwarse film de vier of vijf films die op het festival de meest uiteenlopende waarderingen krijgen — van buitengewoon goed tot buitengewoon slecht.
Ook dit jaar wordt de Dag van de dwarse film op de laatste zondag van het festival (5 februari) gehouden. Uiteraard zijn de films nog onbekend, maar wie een indruk wil krijgen, moet zich even verdiepen in de films die de afgelopen twee jaar op de Dag van de dwarse film te zien waren. In 2015 werd er gebekvecht over Cavalo dinheiro (Pedro Costa), de Tigerfilm Norfolk (Martin Radich), het zwartkomische Me quedo contigo (Antemio Narro), Vita brevis (Thierry Knauff) en Jauja (Lisandro Alonso). Met terugwerkende kracht zou alsnog iedereen de toegang tot het festival moeten worden geweigerd die Jauja en Cavalo dinheiro misbaksels vindt, maar dit terzijde. Vorig jaar werd op de Dag van de dwarse film geruzied over O espectador espantado (Edgar Pêra), Kaili Blues (Bi Gan), La calle de la amargure (Arturo Ripstein) en Malgré la nuit (Philippe Grandrieux). Gewoon ook dit jaar weer lekker bakkeleien over films.