Focus: Het IFFR thuis
Park
Geen tijd om naar het filmfestival in Rotterdam te gaan? Geen nood want op het online platform FestivalScope zijn tot 20 februari twintig festivalfilms te zien.
Dat online films kijken in opmars is, is een open deur. En dan bedoelen we niet illegale downloads en streaming, maar betaald kijken. De gedachte dat filmliefhebbers niet willen betalen voor online films kijken, is door het succes van Netflix (twee miljoen abonnees in Nederland) definitief een fabeltje gebleken. Het online platform FestivalScope richt zich in deze exploderende markt op liefhebbers van arthousefilms.
Nauwkeuriger gezegd biedt het films aan die op festivals draaien. Inderdaad: FestivalScope is in een Festival On Demand platform. Vorig jaar werkte het voor het eerst samen met het IFFR en konden we er een selectie films zien. De samenwerking beviel en wordt dit jaar voortgezet. Op FestivalScope zijn twintig films te zien die in Rotterdam op het festival draaien. Fijn voor als je het festival niet kan bezoeken.
Achttien van deze films zijn tot 20 februari te zien. Alleen Noces en Home, die later in de filmtheaters worden uitgebracht, zijn alleen tijdens het festival (tot 5 februari) te zien. Begrijpelijk, want als iedereen deze films nu al online gaat zien, gaat dat ten koste van de publieksbelangstelling in filmtheaters. De selectie IFFR-films bij FestivalScope bevat dus bijna twintig films die niet Nederland zullen worden uitgebracht. Een mooie kans om je blik te verbreden met films uit alle windstreken die je in Nederland niet te zien krijgt. Uiteraard kost dat geld, want voor niets gaat de zon op. Wie één film kijkt, betaalt 4 euro. Handiger is het om vijf films te bekijken, want dan betaal je 10 euro voor de vijf films samen.
De geselecteerde films zijn:
The Man — Charlotte Sieling (Denemarken)
Mister Universo — Tizza Covi en Rainer Frimmel (Oostenrijk, Italië)
The Last Family — Jan P. Matuszy?ski (Polen)
Knife in the Clear Water — Xuebo Wang (China)
Out There — Takehiro Ito (Japan, Taiwan)
Park — Sofia Exarchou (Griekenland, Polen)
Prevenge — Alice Low (Groot-Brittannië)
Home — Fien Troch (België)
By the Time it Gets Dark — Anocha Suwichakornpong (Thailand, Frankrijk, Qatar, Nederland)
Mimosas — Oliver Laxe (Marokko, Spanje, Frankrijk, Roemenië, Qatar)
Suffering of Ninko — Niwatsukino Norihiro (Japan)
Kékszakállú — Gastón Solnicki (Argentinië)
The Last of Us — Ala Eddine Slim (Tunesië, Qatar, Verenigde Arabische Emiraten, Libanon)
A Decent Woman — Lukas Valenta Rinner (Argentinië, Zuid-Korea, Oostenrijk)
All the Cities of the North — Dane Komljen (Bosnië en Herzegovina, Servië, Montenegro)
The Future Perfect — Nele Wohlatz (Argentinië)
A Wedding (Noces) — Stephan Streker (België, Pakistan, Frankrijk, Luxemburg)
The Giant — Johannes Nyholm (Zweden, Denemarken)
Antes que cante el gallo — Arí Maniel Cruz (Puerto Rico)
Solo, Solitude — Yosep Anggi Noen (Indonesië)
Info: www.festivalscope.com/iffr_2017
Jos van der Burg