Focus: Flirten in Saoedi-Arabië
Barakah meets Barakah
Een romantische komedie uit Saoedi-Arabië? Het is niet het eerste wat opkomt als je aan het streng islamitische land denkt. Film en Saoedi-Arabië verdragen zich sowieso lastig omdat er nauwelijks films worden gemaakt en bioscopen er sinds de jaren tachtig verboden zijn. Films leiden regelrecht naar Sodom en Gomorra, aldus de Saoedische islamitische wijzen. Dat er toch iets veranderde, bleek vier jaar geleden met Wadjda.
De eerste volledig in Saoedi-Arabië gedraaide film, ook nog eens geregisseerd door een vrouw (Haifa Al-Mansour), was een internationale festivalhit en werd als eerste film in de Saoedische geschiedenis ingezonden voor de Oscars. Met Barakah meets Barakah (Mahmoud Sabbagh), de openingsfilm van Arab Camera Festival, dat van 29 september t/m 2 oktober in Cinerama in Rotterdam wordt gehouden, is er nu ook een Saoedische romcom. In de film, die de juryprijs op het filmfestival van Berlijn won, moeten twee verliefde twintigers een veelheid aan obstakels overwinnen. Tussen hen staat een gapend klassenverschil — hij van volkse komaf, zij een fotomodel — maar ook de religieuze politie die ontmoetingen onmogelijk maakt. Een list moet uitkomst bieden. De film neemt met humor het Saoedische apartheidssysteem voor mannen en vrouwen en de censuur op de hak. Maar er is meer te zien op het twintig films tellende Arab Camera Festival, dat het leven in Arabische landen van binnenuit wil laten zien. In Al Medina (Omar Shargawi) verliest een Deens-Arabische man zijn geloof in god en de mensheid als hij in Medina levenslang achter de tralies belandt na een ongeval, waaraan hij geen schuld heeft. Onterecht in een Israëlische gevangenis belandt een Palestijnse vrouw in 3000 Nights (Mai Masri), omdat zij een gewonde man heeft geholpen die een terrorist blijkt te zijn. In de roadmovie House without Roof (Soleen Yusef) reizen drie in Duitsland wonende Koerdische broers met het lichaam van hun overleden moeder naar Iraaks Koerdistan om het te begraven. In Irak treffen ze vijandige familieleden aan maar ook onderling lopen de spanningen hoog op. Ook te zien op het festival is het uitstekende Hedi (Mohammad Ben Attia), over een Tunesische jongen die aan de vooravond van een gearrangeerd huwelijk, verliefd wordt op een vrijgevochten vrouw die hem stimuleert om zich eindelijk aan zijn dominante moeder te ontworstelen. Naast filmvertoningen zijn er gesprekken met filmmakers. Ook is er een debat over de omgang met de publieke ruimte in Arabische en westerse landen.