Focus: Disney recyclet
The Lion King
In sprookjes zijn dieren en mensen makkelijk weer tot leven te wekken. Of dat ook met films in de bioscoop kan, gaat Disney de komende maand uitproberen. In de bioscopen van Pathé, CineMec, Foroxity en Movie Unlimited zijn de Disneyklassiekers Frozen, The Lion King, Toy Story en Monsters, Inc. te zien.
Voor sommigen betekent dat nostalgie, voor kleine kinderen en mensen die de laatste decennia op een andere planeet hebben geleefd een nieuwe ervaring. De films worden zowel in Engelstalige als Nederlandstalige versie vertoond. De oudste Disney is The Lion King (1994), waarbij hele volksstammen kinderen en stiekem ook volwassenen huilden om de dood van de leeuw Musafa en de vergeefse poging van Simba om hem tot leven te wekken. Een jaar later zorgde Pixar met Toy Story voor een animatierevolutie. Vergeleken met de inventieve, niet-sentimentele computerfilms van Pixar waren Disneyfilms plotseling kinderachtige moralistische lesjes. "If you can’t beat them, buy them", dachten ze bij Disney, dat Pixar in 2006 voor 7,6 miljard dollar kocht. Ze kochten er creatief talent mee, maar ook de rechten op de Pixar-catalogus. Daardoor kan Disney naast Toy Story ook de Pixarfilm Monsters, Inc. (2001) laten zien. Het gegeven dat monsters misschien banger zijn voor kinderen dan kinderen voor monsters was weer zo’n typisch briljant Pixaridee. Dat Disney eeuwig Disney blijft en zweert bij klassieke sprookjes bewees het drie jaar geleden met Frozen, een op Hans Andersons Sneeuwkoningin geïnspireerd sprookje.
pathe.nl | cinemec.nl | foroxity.nl | movieunlimitedbioscopen.nl