Focus: Spraakmakende documentaires
Sonita
Wie in de zomer zijn hersens niet wil uitschakelen, maar wil blijven gebruiken, is aan het goede adres bij de Docuzomer in Chassé Cinema in Breda. Het filmtheater vertoont tussen 4 juli en 29 aug. wekelijks een spraakmakende documentaire uit het afgelopen seizoen. In totaal zijn negen films te zien.
De reeks opent met Sonita (Rokhsareh Ghaem Maghami), over een Afghaanse tiener die naar Teheran vluchtte om uithuwelijking te voorkomen. Dat de filmmaakster steeds heviger betrokken raakt bij het leven van de tiener roept vragen op over de rol van documentairemakers. Ook Im Keller (Ulrich Seidl) roept vragen op: is de film die bizarre Oostenrijkers portretteert, van extreme sm’ers tot neonazi’s, meer dan een freakshow? He Named Me Malala (Davis Guggenheim) portretteert Malala Yousafza, de Pakistaanse tiener die door moslimfundamentalisten werd neergeschoten, omdat ze naar school ging. Filmmaker Alex Pitstra, zoon van een Groningse moeder en een Tunesische vader, gaat in Bezness as Usual op zoek naar zijn Tunesische familie. Met pijnlijke confrontaties als resultaat. De Belgische filmmaker Pieter Jan de Pue werkte jarenlang in Afghanistan aan The Land of the Enligthened. De film, waarin fictie en documentaire door elkaar lopen, portretteert op het Afghaanse platteland een groep kinderen, die zich spiegelen aan bendeleiders. Samuel in the Clouds (Pieter Van Eecke) maakt met een portret van een werkloze skiliftbediende in de bergen van Bolivia de klimaatverandering persoonlijk. Wim van der Aar portretteert in All You Need Is Me de drie schilderbroers Donkers, die in de jaren negentig in Amerika leken te gaan doorbreken. Het ging alsnog mis, waarna Aad, een van de broers, op 31-jarige leeftijd zelfmoord pleegde. How to Change the World (Jerry Rothwell) gaat over het ontstaan van Greenpeace, waarbij de film de onderlinge conflicten en ruzies niet verhult. Fuocoammare (Gianfranco Rosi) portretteert lokale bewoners op het eiland Lampedusa, dat lange tijd dagelijks in het nieuws was door gruwelijke vluchtelingenellende. De film won de Gouden Beer op het filmfestival in Berlijn.