Focus: Het dak op
The Witch
Niet alleen Rotterdam heeft een oud treinviaduct waarover geen treinen meer rijden. In Parijs en New York heeft men er stadsparken op aangelegd, maar in Rotterdam denkt men al minstens tien jaar na over een nieuwe bestemming voor het viaduct van de opgedoekte Hofpleinlijn. Wel wordt het dak van het oude station Hofplein al geregeld gebruikt voor kleinschalige optredens en evenementen.
Zoals van 27 t/m 31 juli de vierde editie van het Roffa Mon Amour Film Festival, dat vorig jaar dagelijks 350 bezoekers trok en dat eerste of tweede speelfilms van regisseurs vertoont. Bijzonder is dat de bezoeker een koptelefoon krijgt, zodat hij volledig in de film kan opgaan. Het wordt weer lastig kiezen op het dak: naar films kijken of naar de imposante skyline van Rotterdam? Naast de filmvertoningen zijn er dj’s met horrorsoundtracks en worden er snacks geserveerd.
De kern van het festival bestaat uit zes eigenzinnige films met als thema Het Kwaad. In het Thaise Motel Mist (Prabda Yoon) wil een tienerhoertje met haar vriendin wraak nemen op een klant. Het Tsjechische zwartwitdrama Já Olga Hepnarová (Tomás Weinreb en Petr Kazda) kruipt in het hoofd van een jonge vrouw, die in 1973 opzettelijk inreed op een groep voetgangers met als resultaat acht doden. Wat dreef haar? In de in 1630 in New England spelende horrorfilm The Witch (Robert Eggers) wordt een gezin, dat aan de rand van een donker woud woont, gekweld door vele plagen. Waar komt het kwaad vandaan? Ook in de Deense horror Shelley (Ali Abbesi) merkt een stel dat wonen in een bosrijke omgeving niet per se idyllisch is. Als de vrouw niet zwanger kan worden en een draagmoeder inschakelt, gaat het grondig mis.
In het Mexicaanse Maquinaria Panamericana (Joaquin del Paso) komen fabrieksarbeiders na de dood van de eigenaar tot de ontdekking dat het bedrijf failliet was. De metafoor met de algemene stand van zaken in Mexico zal niemand ontgaan. Bij de vertoning is cameraman Fedrik Olsson aanwezig. In het Chinese Lao Shi (Johnny Ma) belandt een taxichauffeur in een kafkaëske situatie als hij een door hem buiten zijn schuld aangereden zwaargewonde man naar het ziekenhuis brengt. Volgens de autoriteiten had hij de ‘crime scene’ niet mogen verlaten. Regisseur Johnny Ma is bij de vertoning aanwezig. Wie alleen de twee horrorfilms Shelley en The Witch wil zien, kan op 29 juli terecht bij de samen met het tijdschrift Schokkend Nieuws en We Are Public georganiseerde Horror Special. Schokkend Nieuws-hoofdredacteur Barend de Voogd geeft een lezing.