Focus: Rolmodel Beyoncé
Waiting for B
Je kunt op veel dingen wachten. Op Godot bijvoorbeeld of op je drugsdealer (Lou Reed in Waiting for my man). In de documentaire Waiting for B, die de Melkweg 29 en 30 april vertoont, kamperen Braziliaanse Beyoncé-fans in 2013 in Sâo Paulo voor een stadion twee maanden (!) voordat hun idool er zal optreden.
Ze willen kaartjes voor de beste plekken voor het concert en hebben er graag een paar maanden kamperen voor over. Maar er is meer dat hen drijft. De documentairemakers Paulo Cesar Toledo en Abigail Spindel laten in Waiting for B zien dat Beyoncé voor de kampeerders een inspirerend rolmodel is. De vooral uit jonge homoseksuelen en outcasts bestaande groep omhelst Beyoncé’s oproep om voor jezelf op te komen. De kampeerplek voor het stadion wordt een ontmoetingsruimte voor Braziliaanse jongeren die in het dagelijkse leven tegen een muur van discriminatie aanlopen, maar hier zichzelf kunnen zijn. Popmuziek krijgt in Waiting for B zoals in een ver verleden een sociaal-politieke lading. Beyoncé is voor deze jongeren een breekijzer waarmee ze bekrompenheid, discriminatie en seksisme in de Braziliaanse maatschappij te lijf gaan. Met steun van Queen Bey creëren ze een vrijplaats. Eigenlijk kan het wachten op Beyoncé deze jongeren niet lang genoeg duren.