Focus: Viva Espana
La novia
De eerste editie van het Amsterdam Spanish Film Festival vorig jaar was succesvol, zodat van 25 t/m 30 mei in EYE en Tuschinski de tweede editie plaatsvindt. Het festival vertoont een selectie recente Spaanse films uit diverse genres, van thriller tot komedie, van drama tot actiefilm.
Maar ook documentaires. Het festival opent met La novia (The Bride), een verfilming van Federico García Lorca’s toneelstuk Bloedbruiloft. Bij de opening zijn actrice Inma Cuesta en acteur Asier Etxeandia aanwezig, beide te zien in de film. Etxeandia speelt in nog twee festivalfilms, La puerta abierta van Marina Seresesky (ook op het festival aanwezig) en Ma ma van Julio Medem. Ook te zien op het festival is de wraakthriller El desconocido, waarin een bankmedewerker binnen een paar uur een grote som geld bij elkaar moet zien te krijgen met als dreigement de ontploffing van een bom onder zijn autostoel. De film leverde regisseur Dani de la Torre, die ook het festival bezoekt, de Goya Award (Spaanse Gouden Kalf) voor beste nieuwe regisseur op. Van scenarist en regisseur Inés París staat de komedie La noche que mid madre mató a mi padre (De nacht dat mijn moeder mijn vader vermoordde) op het programma. París zal aanwezig zijn, samen met acteur Fele Martínez. Naast Spaanse films besteedt het festival aandacht aan Latijns-Amerikaanse cinema. Te zien is onder meer het Argentijnse Paulina (Santiago Mitre), winnaar van de Critic’s Week op het festival in Cannes, waarin een verkrachte jonge vrouw zich verzet tegen invloed van die verkrachting op haar leven. Ook te zien is het Chileense Las plantas (Roberto Doveris), dat op het filmfestival van Berlijn de Generation 14+ competitie won. In de film verzorgt een tiener haar comateuze broer. Misschien geen goed idee. In het claustrofobische Los 33 (Patricia Riggen) zit een groep mijnwerkers opgesloten in een mijn. De film met onder andere Juliette Binoche is gebaseerd op de 69 dagen durende opsluiting van 33 mijnwerkers in 2010 in een Chileense mijn. Andere programma’s zijn Spanish Cinema without fear, dat experimentele films bevat, het nieuwe programma Vermouth Time, een combinatie van film en eten, en Treasures from the past, dat onder meer het onder Franco’s dictatuur verboden El mundo sigue/Life goes on (Fernando Fernán Gómez, 1965) bevat.