Focus: Surfen in Kriterion
Behind the Tide
‘Surfing USA’ zongen de Beach Boys in 1964, maar surfen gebeurt al lang niet meer alleen voor de kust van Californië. Overal op de wereld scheren mensen op surfboards over het water. Wie wil weten wat er leuk aan is, kan het een surfer vragen, maar hij kan ook op 15 april het eendaagse I Am Surf Film Festival in Kriterion bezoeken.
De organisatoren omschrijven het festival, dat zijn vierde editie beleeft, als ‘een pelgrimage in Amsterdam om de kunst van onafhankelijk filmmaken te vieren en meer te leren over de erfenis van en nieuwe stromingen in de surfcultuur’. Juist. Het woord stromingen is in elk geval goed gekozen. Te zien zijn drie Europese premières en een cultklassieker. Behind the Tide (Roman Juchereau) is een voor de kusten van Zuidwest Frankijk, Cornwall en Australië gefilmd portret van individualistische surfers, die niets moeten hebben van de commerciële surfwereld. The Zone (Jack Coleman) vangt ‘de essentie van het postmoderne surfen’. Anders gezegd: het surfen ‘waarin de creativiteit en de verbeelding grenzeloos zijn’. At Times (Warwick Gow) gaat over surfers die niet de perfecte golven zoeken, maar juist uitgedaagd worden door wisselende omstandigheden. Dat de zee voor de kust van Bali wonderschoon is, is te zien in twee films. In The More Things Change: Gerry Lopez’s Surf Talk (Nathan Myers) keert surfer Gerry Lopez na veertig jaar terug naar de Balinese golven. Zijn Zenconclusie: er is veel veranderd, maar accepteer de veranderingen. De cultklassieker Bali High (Stephen Spaulding) toont het ongerepte Bali zoals surfers het in 1977 aantroffen. Dat je op de Faroe-eilanden ook goed kan surfen is te zien in Faroes: The Outpost Vol.2 (Ben Weiland, Chris Burkard). Dat surfers ook om zichzelf kunnen lachen, bewijst de speelfilm Freezing (Rob Lockyear en Jeremy Joyce), waarin twee surfers in het Noordpoolgebied op zoek gaan naar een mythische golf. De essentie van surfen is volgens deze filmmakers ‘onaangepast zijn, ongeschikt zijn voor meisjes en de goede golven missen’.