Focus: Korte Oscars

The Loneliest Stop­light

Als je dit leest, is het Oscarfeestje achter de rug en zijn de winnaars bekend. De nominatie vorig jaar van A Single Life van de Neder­land­se animatoren Job, Joris & Marieke was een fijne stimulans voor de aandacht van korte animatiefilms in ons land. Focus Film­theater in Arnhem blikt 30 maart terug op de nominaties in deze categorie.

Het vertoont de vijf genomineerde films plus drie niet-genomineerde films. Het Chileense Bear Story (Gabriel Osorio Vargas), over een eenzame oude beer die met hulp van een diorama (kijkkast) zijn levensverhaal vertelt, was een van de nominaties. In het eveneens genomineerde Britse Pro­logue (Richard Williams) gaan de legers van Sparta en Athene elkaar te lijf. In het Amerikaanse Sanjay’s Super Team (Sanja Patel) dagdroomt een jongetje bij het verplicht mediteren met zijn vader zich een superheldenleven. In het Russische We Can’t Live Without Cosmos (Konstantin Bronzin) trainen twee vrienden voor kosmonaut, maar mag er maar een van hen de ruimte in. In het Ameri­kaanse World of Tomorrow (Don Hertzfeldt) maakt een meisje een reis door de toekomst, waarin ze zichzelf als oma tegenkomt. In het niet-genomineerde Canadese If I was God (Cordell Baker) blikt een man terug op zijn kindertijd. In het Franse The Short Story of a Fox and a Mouse (Camille Chaix e.a.) jaagt een vos achter een muis aan, wat niet eindigt in een bloedbad, maar in dikke vriendschap. En in het Amerikaanse The Loneliest Stop­light (Bill Plympton) krijgt een stoplicht, dat op een landweggetje nooit iets te doen heeft, het plotseling druk als auto’s door een file op de snelweg omrijden.

focusarnhem.nl