Focus: Aziatische cinema

Office

De Aziatische cinema kennen we in Nederland voornamelijk van artfilms. Denk aan het werk van filmmakers als Hirokazu Kore-eda (Our Little Sister), Tsai Ming-liang (Stray Dogs) en Hou Hsiao-hsien (The Assassin). Artfilms zijn ook op het CinemAsia Film Festival te zien, maar het festival vertoont ook grote Aziatische publieksfilms.

Met het streven om de Aziatische cinema in zijn volle breedte te laten zien, is het festival uniek. De negende editie van het festival wordt 1 t/m 6 maart in Kriterion en Rialto gehouden. Op het moment van schrijven wordt nog aan het programma gesleuteld, maar de openings- en slotfilm zijn wel bekend. Het festival opent met de combinatie van musical en thriller Office van Hongkongregisseur Johnnie To. To is één van Hongkongs productiefste en internationaal meest gelauwerde filmmakers en producenten. Hij heeft ruim zestig films in allerlei genres op zijn naam staan, maar is internationaal vooral bekend van actie- en crimefilms, zoals Election. Met het originele Office doet hij iets wat onmogelijk lijkt, maar toch goed uitpakt: een musical laten afspelen tegen de deprimerende achtergrond van de financiële crisis. De film voert in een miljardenbedrijf personages op die verstrikt zitten in de extreem competitieve financiële wereld van het moderne Azië. De prestigieuze musical met thrillerelementen wordt bevolkt door steracteurs, onder wie Sylvia Chang en Chow Yun Fat. Het gestileerde production design is van William Chang Suk Ping, de vaste ontwerper van Wong Kar-wai. Slotfilm is het omnibusproject Distance. De coproductie van China, Singapore en Thailand bevat drie korte films van drie regisseurs. In elke film speelt acteur Chen Bolin de hoofdrol. Één van de bijdragen is van de Thaise filmmaker Sivaroj Kongsakul, die in 2011 een Tiger Award won op het filmfestival Rotterdam met Eternity.

cinemasia.nl