Focus: Retrospectief Taiwanese grootmeester

The Boys from Fengkuei

De Chinees-Taiwanese regisseur Hou Hsiao-hsien (1947) is de godfather van de slow cinema. In de jaren tachtig zorgde hij met zijn meesterlijke familiekronieken tegen de achtergrond van de turbulente recente geschiedenis van Tawain voor een filmsensatie in de internationale filmwereld. Hou werd het boegbeeld van de Taiwanese New Wave (1982-1987), die opkwam na versoepeling van de censuur.

A Time to Live and a Time to Die (1985), misschien zijn mooiste film, stond in 1995 hoog in een door filmmakers samengestelde Top Tien aller tijden. Maar zoals vaker het geval met meesterwerken: eenmaal uitgeroepen tot klassiekers zijn ze zelden nog te zien. Een goed idee daarom van EYE om met als aanleiding Hou’s nieuwste film The Assassin een zes films tellend retrospectief van zijn vroege films te houden. Natuurlijk is A Time to Live and a Time to Die daarin te zien. In de autobiografisch geïnspireerde familiekroniek groeit een jongen op in het snel veranderende Taiwan van de jaren vijftig en zestig, waar industrialisatie en urbanisatie de oude traditionele levensstijl verdringen. In Dust in the Wind (1987) trekt een Chinees stelletje naar Taipeh op zoek naar een beter leven. Als de jongen in militaire dienst moet, zweert zijn vriendin hem eeuwige trouw, maar als hij terugkomt is ze getrouwd met een ander. Voordat Hou deze films maakte, had hij er al zes op zijn naam staan. Vier zijn in het retrospectief te zien, waaronder zijn speelfilmdebuut Cute Girl (1980), een romantisch boy meets girl-verhaal. In The Green Green Grass of Home (1983) grijpt Hou de verliefdheid van een leraar op een dorpsschool aan voor een studie van het Taiwanese platteland. Met het op Fellini’s I vitelloni geïnspireerde The Boys from Fengkuei (1983), een portret van vier jongens die van het platteland naar de stad trekken, brak Hou internationaal door. A Summer at Grandpa’s (1984) portretteert twee stadskinderen, die de zomer bij hun grootouders op het platteland doorbrengen. Als extraatje in het retrospectief is ook Flowers of Shanghai te zien; geen vroege film van Hou, maar een historische drama uit 1998. Het eind negentiende eeuw in bordelen in Shanghai spelende historische drama is visueel oogstrelend, maar mist volgens veel critici de emotionerende kracht van Hou’s beste werk. Of dat zo is, kunnen we nu eindelijk zelf beoordelen, want de film is nooit in Nederland uitgebracht.

eyefilm.nl