Focus: Hommage Kees Hin

Kees Hin in Herberg van het geheugen

Met een drie dagen durend programma besteedt EYE in samenwerking met Beeld en Geluid van 15 t/m 18 januari aandacht aan het werk van de 79-jarige Kees Hin, die in 2015 vijftig jaar actief was als filmmaker.

Onder de titel ‘Een montage van gelukkige momenten’ is een brede selectie van het werk van de documentaire, fictie en tv-maker te zien. De rode draad in Hins werk is de zoektocht naar de beleving en de representatie van de werkelijkheid in de cinema. Kunnen films de werkelijkheid vangen of reproduceren? Met andere woorden: wat is de essentie van de cinema? Wat is de kracht en wat zijn de valkuilen? En hoe zit het met de scheidslijn tussen fictie en documentaire? De vragen hebben een oeuvre opgeleverd van ruim honderd korte en lange films. Te zien zijn onder meer Het schaduwrijk, De volharding en De salon van het verdriet. Daarnaast is er de première van Herberg van het geheugen, Barbara den Uyls documentaire over Hin. Daarin praat Hin in het depot van EYE aan de hand van fragmenten uit zijn films over zijn leven en werk. Ook in de documentaire While Looking for the Devil (Diego Gutiérrez, Danniel Danniel) staat Hin centraal. Of beter gezegd: Hins gedachtewereld, die de makers illustreren aan de hand van nooit uitgebracht materiaal dat Hin en Diego Gutiérrez tien jaar geleden schoten op hun zoektocht naar de duivel in Zuid en Noord-Amerika, Azië en Europa. Op de openingsavond wordt de monografie De gevoelige plaat. Het ingetogen cinematografische oeuvre van Kees Hin van cultuurpublicist Sandra van Beek gepresenteerd. Hin komt ook praten over zijn werk. Onder meer op 16 januari, als hij met EYE-conservator Rommy Albers terugblikt op nooit vertoonde filmfragmenten en verloren gewaande korte films. Te zien op die avond is onder meer Het vieze hondje (1968), naar een scenario van Jan Hanlo, en Naar aanleiding van een dagboek (1977), over het dagboek dat de Joodse student David Koker in 1943-1944 in Kamp Vught schreef.

eyefilm.nl