Focus: Arabische filmcultuur

The Amina Profile

Wie verder wil kijken dan het nieuws over Arabische landen, moet het Arab Camera Festival, dat van 12 t/m 15 november in Cinerama in Rotterdam wordt gehouden, niet overslaan. Het festival gaat de gruwelijke actualiteit niet uit de weg, maar wil ook ‘de rijke historie, de politiek, de schoonheid en kunstzinnigheid’ in de Arabische landen laten zien.

Ook wil het ‘een open dialoog over kunst, mensenrechten, emancipatie en politieke vrijheid’ bevorderen. Het festival, waarop twintig korte en lange documentaires en speelfilms zijn te zien, opent met From A to B (Ali F. Mostafa, Ver­enigde Arabische Emiraten), een komische roadmovie waarin twee vrienden van Abu Dhabi naar Bei­roet reizen, waarbij ze op locale tradities stuiten. De documentaire The Amina Profile gaat over een Syrische jonge vrouw, die blogt over haar lesbische vriendschappen, politiek en religie. Als de Syrische opstand uitbreekt, valt haar blog stil en gaat het gerucht dat ze ontvoerd is. Treurig nieuws, want in Syrië staat drie jaar gevangenisstraf op homoseksualiteit. Het pakt allemaal anders uit dan gedacht, laat de film zien. De Egyptische mozaïekfilm Cairo Time (Amir Ramses) portretteert zes personages uit verschillende generaties die op een keerpunt in hun leven staan. De Marokkaanse tragikomedie The Blind’s Band portretteert een band voor feesten en partijen, waarvan de muzikanten pretenderen blind te zijn. Het is de enige manier om op vrouwenfeestjes in conservatieve Marok­kaanse milieus te mogen spelen. Dat je visie op de wereld verandert als je in andermans schoenen staat, is te zien in Self Made (Shira Geffen). Een Israëli­sche en een Palestijnse vrouw belanden door een misverstand aan de verkeerde kant van de Israëlisch-­Palestijnse grens, zodat ze ervaren hoe het leven voor de ander is. Natuurlijk leidt het tot meer begrip voor elkaars standpunten. Zouden meer mensen moeten doen.

Jos van der Burg

arabcamera.nl