Focus: Cracking the Frame start met portret Altman
Altman
Deze week gaat de vijfde editie van Cracking the Frame van start. Het programma bestaat over zelden vertoonde films over kunstenaars, schrijvers, dansers en muzikanten. Het spits wordt afgebeten met een portret van de legendarische regisseur Robert Altman. Daarna volgt een selectie van kunst gerelateerde documentaires, met veel Nederlandse premières.
Altman van Ron Mann was te zien op het filmfestival van Venetië en werd daar door Indiewire bestempeld als ‘waardevol document’ en ‘officiële biografie van een groot filmmaker’. De vertoning op 23 september in Rialto is de Nederlandse première. Altman bestaat grotendeels uit interviewfragmenten met de meester zelf, gelardeerd met flarden van home movies, stukjes uit zijn films en beroemde talking heads als Bruce Willis, Lily Tomlin en Robin Williams.
Op 21 oktober volgt She’s the Best Thing in it, over actrice Mary Louise Wilson. Regisseur Ron Nyswaner volgt de Tony-winnares naar New Orleans, waar ze acteerlessen geeft aan sceptische jongeren die meer met YouTube hebben dan met Hollywood en Broadway.
Iris, dat op 18 november aan de beurt is, portretteert Iris Apfel. Het bijna 100-jarige mode-icoon, dat twee jaar geleden nog door The Guardian werd uitgeroepen tot een van de vijftig best geklede 50-plussers, werkte onder meer voor Women’s Wear Daily. Ze was ook verantwoordelijk voor de binnenhuisarchitectuur van negen Amerikaanse presidenten, van Truman tot Clinton.
De laatste titel die al bekend is, is A Ballerina’s Tale en die draait op 16 december. Hierin richt Nelson George zijn camera op Misty Copeland, de eerste Afrikaans-Amerikaanse prima ballerina van het American Ballet Theatre.
Na vertoning in Rialto worden de films van Cracking the Frame ook nog gedraaid in Chassé Breda, Focus Filmtheater in Arnhem, Filmhuis Alkmaar, Filmschuur Haarlem en Filmtheater Hilversum.
Edo Dijksterhuis