Félix & Meira

Chassidische dilemma's

  • Datum 16-09-2015
  • Auteur
  • Gerelateerde Films Félix & Meira
  • Regie
    Maxime Giroux
    Te zien vanaf
    01-01-2014
    Land
    Canada
  • Deel dit artikel

In het geheim leert de joods-orthodoxe Meira de niet-joodse Félix kennen. Wat gebeurt er als haar echtgenoot erachter komt? Kiest ze voor het vrije leven?

In een Chassidisch huwelijk slapen man en vrouw gescheiden. De twee eenpersoonsbedden in de slaapkamer van Meira en haar man Shulem dienen de bescherming van de huwelijksband. In een joods-ortho­doxe gemeenschap in Montréal, waar de tijd lijkt stil te staan, leven ze met hun pasgeboren dochtertje als het ware los van de samenleving. De streng-religieuze leer en het afgezonderde bestaan worden nauwgezet verbeeld door de vele joodse rituelen. Met telkens Meira in het middelpunt — duidelijk verveeld. Stiekem luistert ze naar soulmuziek, en tijdens de sabbat rommelt ze wat met een muizenval totdat Shulem haar maant te stoppen.
Buurtbewoner Félix ziet de lusteloosheid in Meira’s ogen wanneer hij haar op straat aanspreekt. Ook hij is een dolende ziel. Zijn vader is onlangs overleden, en hij vraagt haar of ze vanuit haar geloof iets kan vertellen over het hiernamaals. De twee converseren in het Frans en Engels, talen die in tegenstelling tot het Jiddisch dat Meira met haar echtgenoot spreekt, niet nadrukkelijk verbonden zijn met geloofsovertuiging en gemeenschapszin. Geleidelijk ontstaat een verhouding waarin Meira de vrijheid ontdekt buiten haar vreugdeloze leven. Het passen van een spijkerbroek is een wonderlijke verademing, voor even is Meira verlost van de restricties die worden opgelegd door haar bemoeizuchtige geloofsgenoten. Toch speelt de angst om betrapt te worden steeds op de achtergrond. Vooral omdat Shulem de geheime relatie met de chazzer (het varken) vermoedt.
Meira kan niet op de oude voet verdergaan. Ze weet dat haar keuze onomkeerbaar zal zijn. Als ze zich bij Félix voegt, dan wordt ze verstoten en als ze bij Shulem blijft, dan zal ze zich weer moeten conformeren aan de streng-religieuze leefwijze. De twijfel wordt voortreffelijk vertolkt door de talentvolle Hadas Yaron. Bij vlagen lijkt ze de Israëlische Greta Gerwig — aan de oppervlakte ondeugend, maar diep van binnen een weifelende vrouw. De Canadese cineast Maxime Giroux weet, zonder te oordelen over twee culturen, een dilemma te scheppen. Meira wil graag van Shulem houden, maar liever buiten de beklemmende omgeving van de joodse gemeenschap. Het is een levensles: liefde gaat niet altijd om de mens, maar soms ook om de context waarin de mens leeft.

Omar Larabi