FilmWeb: September 2010

THE HUMAN CENTIPEDE

Wat is er deze maand verder te lezen in de online filmtijdschriften?

Met een nieuwe directeur aan het roer, voormalig Quinzaine-programmeur Olivier Pere, moest het afgelopen filmfestival van Locarno weer spraakmakend worden. Pere zei vooraf tegen de Hollywood Reporter: “Locarno krijgt dit jaar een facelift. We willen de mensen verrassen. Verwacht het onverwachte.” En dat gebeurde, dankzij de extreme zombiefilm L.A. Zombie van Bruce LaBruce. Indiewire begint zijn festivalverslag zo: ‘Unless I’m missing something, the miraculous potential of a giant undead penis in Bruce LaBruce’s L.A. Zombie is a definite first for film history. Banned from the Melbourne Film Festival and bound to inspire heated debate wherever it plays next, the wordless, hour-long portrait of a walking corpse waking the dead with his regenerative sexual powers will grab more headlines than viewers.’ We zullen het zien op het BUT Undergroundfestival in Breda.

Meer body horror in het Britse online tijdschrift Electric Sheep (‘a deviant view of cinema’), die vol afschuw The Human Centipede bespreekt, de Nederlandse film van Tom Six over een waanzinnige chirurg die mensen als een duizendpoot aan elkaar naait. Niemand ontsnapt aan deze ‘sealed medical nightmare’, aldus Electric Sheep. Schokkend Nieuws kan ons vooralsnog alleen de veelbelovende synopsis meegeven: ‘De internationaal gerespecteerde Siamese tweeling-chirurg dr. Josef Heiter heeft een vreemde toekomstvisie voor de mensheid. Hij wil van alle mensen de knieschijven verwijderen, zodat ze op handen en voeten moeten leven, en hen vervolgens operatief mond-op-anus verbinden tot één lange menselijke duizendpoot. Wanneer twee Amerikaanse vrouwen in zijn luxe kliniek belanden, krijgt zijn levenslange ambitie (wan)gestalte.’ Electric Sheep loopt wel warm voor hun thema van deze maand: propaganda, met aandacht voor revolutionaire Sovjets, nazi-bombast en apolitieke oorlogsfilms uit Amerika.

De grappigste man van Japan is Hitoshi Matsumoto, uit wiens brein Dai nipponjin en Symbol zijn ontsproten. Gelukkig is zijn hilarische filosofische tractaat symbol in september toch in de filmtheaters te zien, op initiatief van Lumière Cinema in Maastricht. Wikipedia geeft een merkwaardige omschrijving van ’s mans leven en werk, waarbij het belangrijk wordt geacht te vermelden dat hij altijd t-shirts zonder opdruk draagt — het zal wel door een grappenmaker zijn geschreven. Op YouTube zijn vele sketches van Hitoshi te zien, zodat we ons toch even voor een televisie kunnen wanen in Japan, waar Hitoshi op handen wordt gedragen.

Het gerespecteerde Britse tijdschrift Movie: A Journal of Film Criticism is recent opnieuw opgericht nadat filmcriticus Ian Cameron het blad van 1962 tot 2000 had bestierd. Het is een toegankelijk, academisch online tijdschrift geworden dat ruim baan geeft aan serieuze filmkritiek en analyse. De artikelen in het eerste nummer bespreken onder andere in detail The Texas Chainsaw Massacre, drie films van Rainer Werner Fassbinder, The Three Burials of Melquiades EstradaNo Country for Old Men en The Wire.

Mariska Graveland