Webfilm: SINTEL

  • Datum 10-11-2010
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Het is een enorme hit op YouTube, met bijna twee miljoen bezoekers in ruim een maand. Het maakt sintel met gemak het grootste succes van Blender, een computerprogramma voor het maken van animatiefilms, waarmee eerder elephants dream (2006) en big buck bunny (2008) gerealiseerd werden.

De software van Blender, ontwikkeld door de Nederlandse producent Ton Roosendaal, is open source. De broncode is vrij, wat betekent dat iedereen de functionaliteit van het programma kan uitbreiden en verbeteren. Iets soortgelijks geldt voor de films. Die zijn niet alleen gratis te bekijken, maar mogen ook verder verspreid én bewerkt worden. Het auteursrecht is vastgelegd in een ‘creative commons’-licentie, wat anderen toestaat de beelden te hergebruiken en te remixen.

Roosendaal maakt gebruik van de ‘wisdom of the crowds’ om zijn software te optimaliseren. Getuige de stijgende lijn in de kwaliteit van de Blender-films, slaagt hij daarin. Vergeleken met het adembenemende sintel zijn elephants dream en big buck bunny in retrospect vingeroefeningen. De landschappen in sintel bezitten een lord of the rings-achtige overweldiging, de bewegingen van de karakters zijn soepel en vloeiend, hun gezichtsuitdrukkingen tot in detail uitgewerkt en daardoor levensecht.

Maar ook plottechnisch is sintel met stip de beste van de drie. De film vertelt een fantasyverhaal van epische proporties, en dat in een kleine vijftien minuten. Een meisje verzorgt een gewond draakje, adopteert hem als een weeskind, maar raakt hem kwijt als een gigantische vuurspuwende draak het weerloze wezentje in zijn klauwen grijpt. Het meisje begint een zoektocht naar haar geliefde metgezel, kruisend door dichte bamboebossen en klauterend over besneeuwde bergen. Gaandeweg verliest ze haar besef van tijd. Met tragische gevolgen, omdat ze de draak met wie ze uiteindelijk het gevecht aangaat voor de verkeerde houdt.

Niels Bakker