Ambacht in Beeld Film Festival 2020

De waarde van werken met je handen

The Last Stitch

Tot tranen geroerd is de dame uit de documentaire The Last Stitch (2019) die een cheongsam-blouse heeft besteld bij de kleermakersfamilie Sung. Begrijpelijk. Waarschijnlijk realiseert deze klant zich voor het eerst hoeveel aandacht, liefde en vakmanschap er in zo’n kledingstuk gestoken is.

The Last Stitch (2019) was onlangs te zien tijdens het Ambacht in Beeld Film Festival in Amsterdam. In het intieme familieportret documenteert kleermakerszoon Alfred Sung tot in detail het zorgvuldig manipuleren, op maat maken en naaien van de glimmende, zijden stof waarmee drie generaties Sungs wel raad weten. Sung slaat een gat in de kennis die al decennia van vader op zoon doorgegeven wordt, want hij neemt zelf geen naald en draad ter hand. Maar hij is wél zo bij de pinken om zijn bijzondere familiegeschiedenis en het prachtige kleermakersvak in beeld te brengen voor generaties die nog komen.

Film en ambacht blijken een sterke combinatie. Dat begreep Wendy van Wilgenburg, oprichter en directeur van het Ambacht in Beeld Film Festival jaren geleden al. Ze heeft een achtergrond in culturele en visuele antropologie en zo’n twintig jaar ervaring met het in beeld brengen en documenteren van ambachten. Vandaar de oprichting van het jaarlijkse Ambacht in Beeld Festival in 2015 en het Ambacht in Beeld Film Festival sinds 2018. Van Wilgenburg: “Juist met film kun je de handelingen, de repetenten, de lijfelijke kennis, de interactie tussen ambachtsman, materiaal en gereedschap mooi in beeld brengen.”

Film blijkt een dankbaar medium om bijna vergane glorie (weer) tot leven te wekken. De tijd er rijp voor: megastallen, vervuilende fabrieken en sweatshops worden in bepaalde kringen al verketterd en dat is waarschijnlijk precies het publiek dat zich aangetrokken voelt tot dit kleine maar fijne festival. De tijd is rijp voor herwaardering van oude ambachten, van houten scheepsbouw, boekbinden, wol spinnen en visnetten haken tot de kunst van gitaarbouw of calligraffiti.

Hoewel de filmmakers op het Ambacht in Beeld Film Festival in de loop der jaren niet per se zelf een ambacht beoefenen (behalve het filmmaken zelf natuurlijk), lijkt een aantal van hen toch een nauwe band te hebben met hun onderwerp. Van Wilgenburg: “Zoals Alfred Sung die zijn eigen familie filmde, maar ook Yujiro Seki, maker van de openingsfilm Carving the Divine (2018).” Hij is zoon van een Busshi-meubelmaker en kent deze Japanse, boeddhistische manier van hout bewerken al vanaf jongs af aan. Dit jaar werd ook een retrospectief van het werk van de Noorse filmmaker Silje Ensby vertoond. Ensby werkt onder meer voor het Hardanger Maritime Centre, waar allerhande ambachten rondom een historische scheepswerf samenkomen die Ensby nauwgezet documenteert. Van Wilgenburg: “De nauwe verbondenheid met de onderwerpen is niet nieuw, maar geeft natuurlijk wel een extra dimensie en verdieping aan de films.”


Het Ambacht in Beeld Film Festival 2020 vond plaats van 8 t/m 12 maart, Lab 111, Amsterdam. Het Ambacht in Beeld Festival 2020 vindt plaats op 26 & 27 september in De Hallen, Amsterdam.