Sexting and the city

• Datum 24-08-2016
  • Gerelateerde Films Weiner
    Josh Kriegman
    01-01-2016

Josh Kriegman

Een paar weken voor de Amerikaanse presi­dentsverkiezingen komt Weiner uit, een docu­mentaire over politicus Anthony Weiner die ondanks een sexting-schandaal alsnog burgemeester van New York hoopt te worden.

Door Hugo Emmerzael

Weiner

‘De naam van een man is een verlammende klap waarvan hij nooit zal herstellen.’ Dat schreef mediatheoreticus Marshall McLuhan in Understanding Media. McLuhan was geobsedeerd door de oorsprong van woorden, en was er van overtuigd dat iemands lot besloten lag in diens naam.
Met goede reden openen Josh Kriegman en Elyse Steinberg hun eerste lange documentaire met McLuhans citaat. Hun film gaat over een politicus wiens achternaam in het Engels geassocieerd wordt met de penis. Een man die internationaal bekend werd door een sexting-schandaal in 2011: hij had een dick pic verstuurd aan een van zijn vrouwelijke Twittervolgers. Zoek op internet naar Weiner of #weinergate en de grappen vliegen om je oren.
Het leek het einde van Anthony Weiners politieke carrière. Twee jaar later plande hij echter zijn rentree ten tijde van de burgemeestersverkiezingen van New York. Toen werden Kriegman en Steinberg gevraagd om filmmateriaal te schieten voor een documentaire over de man achter de naam. Even leken zij een grootse comeback te filmen, maar Weiner sloeg een nieuwe richting in toen na zes weken campagne een tweede schandaal losbarstte. Opnieuw vanwege door hem verstuurde ‘explicit pictures’.

U heeft lang gewerkt in Weiners politieke team, maar u was daar al weg toen het eerste schandaal ontstond. Toen Weiner in 2013 aankondigde dat hij burgemeester van New York wilde worden, vroeg hij u om een film over hem te maken. Waarom toen pas? "Ik denk dat hij gezien wilde worden als meer dan het karikatuur dat hij door dat schandaal is geworden. Hij wilde een andere versie van het verhaal vertellen, die dieper ging dan de man die de media van hem maakten."

Wie het verhaal kent, weet dat een tweede schandaal zal volgen. Je ziet het zwaard van Damokles al hangen. Zagen jullie dat tijdens het filmen ook aankomen? "Toen we dit verhaal indoken wisten wij van niets. De hele wereld keek mee en wist van niets. Hij begon aan deze campagne na een enorm schandaal. Veel mensen schreven hem bij voorbaat af. Maar toen, heel vroeg al in de campagne, schoot hij omhoog in de peilingen. Mensen waren verbaasd dat Weiner misschien wel burgemeester van New York zou kunnen worden. We dachten dat we een van de grootste comebackverhalen in de geschiedenis van de Amerikaanse politiek aan het filmen waren. Toen verschenen natuurlijk die nieuwe aantijgingen en ging de documentaire een andere kant op. Dit is een sterk staaltje van een documentaire maken waarin je denkt te weten wat er gebeurt, tot er precies het tegenovergestelde gebeurt."

Maakte het tweede schandaal het moeilijker voor jullie om Weiner te filmen? "Nou, de campagne was al zes weken bezig. Als flies on the wall waren we volledig geaccepteerd, dus het voelde voor ons niet onnatuurlijk aan om door te filmen. Bovendien: de oorspronkelijke motivatie van Weiner om het menselijke verhaal achter de krantenkoppen te vertellen werd versterkt door alle negatieve aandacht die hij opnieuw kreeg. Misschien werd de film wel de laatste kans om een meer genuanceerde versie van het verhaal te vangen."

De materie klinkt zwaar, maar Weiner is vaak ook grappig. Hoe heeft u die humor in de film gekregen? "Anthony Weiner is een van de grappigste personen die ik ooit heb ontmoet. Hij is ontzettend slim, gewiekst en hij heeft een buitengewoon gevoel voor humor. Dat wilden we laten zien. We wilden ook laten zien dat komieken en media veel lol hadden met dit verhaal. Maar we wilden niet een extra grap in de moppentrommel worden. We wilden verder kijken en de mens achter de grappen laten zien."

Weiners carrière is beschadigd door een schandaal. Daartegenover staat Trump die schandalen juist gebruikt om stemmen te winnen. Wat is er in Amerika aan de hand? "We zien momenteel hoe sterk het politieke discours wordt gedreven door spektakel en de zucht naar entertainment. Dat werkt in het voordeel van Trump, omdat hij misschien beter dan wie dan ook begrijpt dat als je een stem in de politiek wil hebben, je eerst een show neer moet zetten. Ik hoop dat mensen na het kijken van de film zullen beseffen dat je bij politieke schandalen of inzinkingen van beroemdheden meteen geneigd bent om te oordelen, maar dat er achter de krantenkop altijd een meer genuanceerd verhaal schuilt."