Vlekkeloze product placement

• Datum 09-02-2011
  • Gerelateerde Films TRANSFORMERS
    Michael Bay
    01-01-2007

De buitenaardse robots zijn terug in Michael Bays speelgoedfilm transformers. Michael Bay regisseerde zelf de spotjes voor de autofabrikant in de film.

‘Ik kocht een auto… bleek het een buitenaardse robot. Heb ik weer.’ Tiener Sam Witwicky (Shia LeBeouf) lijkt er achteraf redelijk rustig onder dat zijn tweedehands rammelbak (mét racestrepen) zich voor zijn ogen ontvouwd tot een metershoge, zwaar bepantserde robot. Het is even schrikken natuurlijk, maar als de robotauto al snel vriendelijk blijkt en Sam zelfs helpt zijn droommeisje te veroveren (middels gepaste muziekkeuzes en strategische motoruitval), is het snel vergeten. Dus komt het goed uit dat de robot aan de kant van de mensheid staat in de eeuwigdurende oorlog tussen de goedaardige Autobots en de kwade Decepticons.
transformers, gebaseerd op de televisieserie en (vooral) speelgoedlijn uit de jaren tachtig, gaat ontegenzeggelijk een succes worden. De hypemachine werkt al op volle toeren sinds de eerste aankondiging, en een volle maand voor de release won de film al een MTV Movie Award — als ‘Beste zomerfilm die je nog niet hebt gezien’. De kwaliteiten van de film zullen dan ook geen invloed hebben op het succes ervan — maar wel op dat van het vervolg, dat al vóór de eerste film af was en in productie ging.

Bush-ismen
Politiek gezien is moeilijk grip op transformers te krijgen. De film bevat elementen die je zou kunnen opvatten als kritiek op Bush — het enige dat we in de film van de Amerikaanse president horen is een verzoek om een gebakje; de minister van Defensie (Jon Voight als versie van Donald Rumsfeld) heeft feitelijk de touwtjes in handen. Tegelijkertijd was regisseur Michael Bay op het Amerikaanse leger aangewezen voor de vele tientallen legervoertuigen die de film bevat, en verkondigt Autobot-leider Optimus Prime Bush-ismen als ‘Vrijheid is het recht van alle bewuste wezens.’
Uiteindelijk is het vooral kapitalisme dat de film voorstaat. De product placements zijn nog naadlozer in de film verwerkt dan de computergegenereerde robots (en dat wil wat zeggen). Naast speelgoedfabrikant Hasbro (als tweede genoemd in de credits, nog voor regisseur Michael Bay) is die promotie vooral voor General Motors: alle Transformer-voertuigen zijn afkomstig uit hun stal, met een hoofdrol voor het nieuwe model Chevrolet Camaro dat in 2008 op de markt komt. Bay regisseerde zelfs eigenhandig de tie-in reclamespotjes voor de autofabrikant, zodat ze optimaal bij ‘de sfeer van de film’ zouden aansluiten.
In de ‘summer of sequels’ kan transformers zowaar ‘fris’ genoemd worden. Waar de andere blockbusters voortborduren op films die twee, hooguit drie jaar geleden in de bioscoop te zien waren, betreedt transformers voor Hollywood onontgonnen terrein. Natuurlijk, origineel is het allemaal niet — de muziek is inwisselbaar met welke andere bombastische actiefilm ook, en het is Michael Bay, dus de auto’s (en tanks) vliegen je om de oren. Maar voor het eerst weet Bay zijn bombast (onder invloed van uitvoerend producent Steven Spielberg) te koppelen aan een verhaal dat ook het sentiment bespeelt. Want zo maak je effectieve reclame.

Joost Broeren