• Datum 07-06-2012
  • Gerelateerde Films The Source
    Radu Mihaileanu
    01-01-2011
    België/Italië/Frankrijk

De omwenteling in de Arabische wereld moet van de vrouwen komen, is de boodschap van het schilderachtige sprookje The Source, dat al te gemakkelijk wil scoren.

Ze pikken het niet meer! De vrouwen van een door droogte geteisterd bergdorpje ergens in de Arabische regio sjouwen iedere dag met zware emmers water over een steil bergpad, terwijl hun mannen theedrinken en geen vinger uitsteken. Ook als ze zwanger zijn blijven de vrouwen zich onder de brandende zon afbeulen, maar als een van hen op de rotsige helling een miskraam krijgt is de maat vol. Tijdens een discussie in het badhuis wordt het idee geboren: een liefdesstaking moet de mannen in beweging brengen. Niet helpen met water dragen? Dan ook geen seks.
Gezien de daar heersende traditionele opvattingen belooft dit een pittige strijd der seksen te worden. Helaas verzandt The Source (La source des femmes) echter al snel in een weinig spannende serie lesjes over wat er allemaal mis is met de rol van de vrouwen in de Arabische wereld. Hun protestliederen zorgen voor de beste momenten, maar het vuur hiervan slaat niet echt over op de rest van deze geschiedenis, enkele sterk geacteerde momenten ten spijt. The Source is een fabel vol mooie plaatjes en politiek correcte bedoelingen, waarbij de vrouwenopstand op niet al te overtuigende wijze wordt aangevuld met enkele liefdesperikelen. Want dat water, dat is een metafoor voor liefde, begrijpt u wel.
Zelfs voor een film uit pakweg Marokko of Tunesië begint zo’n folkloristische aanpak gedateerd te worden. En The Source komt niet eens uit die regio, maar is een Belgisch-Italiaans-Franse coproductie van de tegenwoordig in Frankrijk werkende Roemeense regisseur Radu Mihaileanu. Deze projecteert zijn engagement wel vaker op verre streken. Va, vis et deviens (2005) ging over Afrikaanse joden in Israël en Le concert (2009) was een in de voormalige Sovjet-Unie gesitueerde politieke klucht.
Hoewel ook The Source als komedie wordt aangeprezen, is het een overwegend serieuze aangelegenheid. Het treft natuurlijk dat dit vorig jaar in Cannes gepresenteerde sprookje nu met de Arabische Lente kan meeliften. De inzet is ook sympathiek, maar dat neemt niet weg dat het wel erg gemakkelijk scoren is met vrouwen die een traditionele imam eens flink de les lezen. De beste film van Mihaileanu is nog altijd zijn grimmige debuut Trahir (1993) over collaboratie en verzet onder de Roemeense dictator Ceausescu.

Leo Bankersen