• Datum 06-06-2013
  • Gerelateerde Films The Sapphires
    Wayne Blair
    01-01-2012
    Australië

De droom van ‘rags to riches’ vormt de rode draad in soulkomedie The Sapphires, over een soulgroep die optreedt voor de Amerikaanse troepen in Vietnam.

The Sapphires vertelt het verhaal van vier jonge Aboriginal-vrouwen, die in de jaren zestig de soul ontdekken en tijdens een tournee door Vietnam hun finest hour beleven. In een talentenjacht worden de zingende zusjes Gail, Cynthia en Julie opgemerkt door Dave, een aan lager wal geraakte muzikant die hun countrytrio direct begint om te vormen tot een soulgroep. Want country is wit, soul is zwart; country is een klaagzang, soul is empowerment.
Een auditie voor de United States Service Organization, die het entertainment voor de Amerikaanse troepen verzorgt, is aanleiding voor een hereniging met hun nichtje Kay. De staat plaatste haar als kind in een adoptiegezin om ‘blanke manieren’ te leren, waardoor het muzikale avontuur voor haar vooral een herontdekking van haar zwarte ziel betekent. En voorts zorgt de hectiek van de tournee bij de zangeressen en hun manager voor de nodige confrontaties met elkaar en zichzelf.
Het losjes op feiten gebaseerde scenario is oorspronkelijk geschreven als theatermusical. Dat verklaart waarom al die verwikkelingen zo stereotiep worden opgevoerd: de karakters, de humor en de emoties scoren vooral goed op begrijpelijkheid voor het hele gezin. Als parabel over het slechten van vooroordelen en barrières slaat The Sapphires de plank behoorlijk mis. Wel biedt de film volop nostalgisch entertainment, met een mooie muzikale rol voor de Australische R&B-zangeres Jessica Mauboy.

Sasja Koetsier