• Gerelateerde Films The Others
    Alejandro Amenábar
    26-10-2023
    Verenigde Staten, Spanje, 2001

The Others

De eerste Amerikaanse speelfilm van de Spanjaard Alejandro Amenábar is een verrukkelijke spookvertelling die niet alleen de regels van het spel perfect uitvoert, maar ook het hart weet te raken.

Waar moet dat toch heen met Alejandro Amenábar? De jonge cineast die zo overtuigend debuteerde met Tesis (1996) legde een aanbieding van Tom Cruise voor een Amerikaanse remake van zijn tweede film Abre los ojos (1997) naast zich neer en levert met de spookvertelling The Others zijn derde voltreffer af.

En dat mag een verrassing worden genoemd, want films over bezeten huizen en rusteloze geesten zijn zelden even doeltreffend in het beroeren van zowel de ruggengraat als het hart; zoals kwaadwillende fantomen ongelukkige levenden naar valkuilen lokken, zo wordt de filmmaker al snel verleid tot het opentrappen van deuren die beter gesloten hadden kunnen blijven. Men denke aan het rilfeest The Legend of Hell House (1973) dat enkele angstaanjagende scènes bezit — zoals het medium dat een ectoplasma voortbrengt — maar emotioneel niet beklijft en een zwakke ontknoping kent. Dan doet Amenábars opzet eerder denken aan Peter Medaks The Changeling (1979). Net zoals die even doodenge als ontwapenende film moet The Others het hebben van een heerlijk traag ritme, goed uitgediepte personages en een aangrijpend subplot over ontvallen naasten. En niet te vergeten: dit is het domein van sfeer en suggestie, dus er vloeit geen druppel bloed.

Geheim
De Tweede Wereldoorlog is voorbij. Op het Engelse eiland Jersey rouwt de jonge weduwe Grace (Nicole Kidman) om haar in de strijd omgekomen echtgenoot. Met de twee kinderen neemt ze haar intrek in een statige villa, ondersteund door het driekoppige personeel. Haar kinderen lijden aan een allergie voor licht waardoor het huis altijd verduisterd moet blijven, maar de zware, herfstachtige sfeer van buiten dringt onvermijdelijk door de gordijnen naar binnen. Het leven sleept zich volgens Grace’ strakke huisregels voort totdat de kinderen melding maken van de geest van een jongetje dat door het huis spookt. Na aanvankelijke scepsis ontdekt Grace dat het geen grap betreft en wordt ze een levensgroot geheim gewaar.

Net als andere recente spookfilms zoals The Sixth Sense (1999) moet men The Others ondergaan en niet proberen uit te puzzelen. Juist dan komt het verhaal volledig tot zijn recht, krijgen de dubbele bodems hun functie en kan men zich door Amenábar bij de kraag laten vatten om te worden meegevoerd door een wereld waarin dode zielen niet alleen angst aanjagen, maar ook inzichten in het leven voor de dood te bieden hebben. De vondst van een macaber prentenboek vol foto’s van geposeerde lijken, de subtiele aankondigingen van een bezoek van gene zijde, de geliefde die als in een droom uit de nevelen huiswaarts keert, het zijn slechts enkele verrukkelijke momenten in een voortdurend boeiende film. Amenábar deelt bovendien een knipoog uit naar de liefhebbers met een technisch briljant eerbetoon aan de klassieker Halloween (1978). En uit het feit dat The Others ook nog een enorme hit in Amerika werd, blijkt dat ook buiten het spirituele universum de wonderen de wereld niet uit zijn.