The Old Man and the Gun

Redford vult glimlachend zijn zakken

The Old Man and The Gun

David Lowery komt na het metafysische A Ghost Story met een aandoenlijk eerbetoon aan Robert Redford. Die zegt met The Old Man and The Gun zijn carrière vaarwel, als een boef die zelf geen afscheid kan nemen van de bankoverval.

Het mooiste aan The Old Man and the Gun is hoe de rimpels van Robert Redford eruit springen op de korrelige 16mm-beelden. Om er maar een cliché in te gooien: de camera is echt verliefd op het acteericoon dat in 1969 doorbrak als de Sundance Kid, naast Paul Newmans Butch Cassidy. Hem nu in The Old Man and The Gun een bank zien overvallen is hetzelfde als kijken naar een proftenniswedstrijd: er zit een hypnotiserende moeiteloosheid en finesse in zijn spel.

David Lowery’s nieuwste (na jeugdfilm Pete’s Dragon, 2016, en postmoderne tranentrekker A Ghost Story, 2017) gaat eigenlijk over de veteranenstatus van Redford, die na The Old Man and the Gun stopt met acteren. Hij (inmiddels 82) speelt Forrest Tucker, een gen­tleman op leeftijd die het bankroven niet laten kan. Samen met twee makkers (Danny Glover en blueszanger Tom Waits) laat hij in het Texas van 1981 een spoor achter van banken die niet weten wat hun overkomen is. Tuckers strategie is service with a smile: in plaats van geweld gebruikt hij een glimlach en compliment om zijn zakken te vullen.

“Hij keek gelukkig”, zegt een getuige na een overval. En het is precies dat geluk waar het Lowery, die zijn scenario baseerde op een gelijknamig artikel in The New Yorker, om te doen is. Tucker geniet zichtbaar van bankroven, net zoals Redford ervan geniet om dat voor de camera uit te beelden. Zijn geluk kan niet op als hij scènes met Sissy Spacek deelt, een minstens even iconische actrice die ook doorbrak als criminele tiener (in Terrence Malicks Badlands, 1973). Tuckers ontluikende relatie met Jewel (Spacek) is het warme hart van deze liefdevolle film.

Samen compenseren zij de neerslachtige, wat vermoeiende scènes met Casey Affleck als stuurloze detective. Tegelijkertijd stuurt deze romance The Old Man and The Gun wel richting bekender filmterrein. Wie Michael Manns Heat (1995) heeft gezien, weet dat elke crimineel klaar moet staan om op ieder moment elke vorm van stabiliteit (een huis, een relatie, een kind) achter te laten. Natuurlijk eindigt The Old Man and the Gun dus met een bankoverval. En nog een. En nog een. En nog een… Als Redford ook maar een beetje op Tucker lijkt, zal het dus niemand verbazen als we zijn glimlach toch nog ergens in een nieuwe film gaan tegenkomen.